Návrh Zákona o št.službe
19. december 2013 | Autor: Michal Bohunicky – exprezident ZV SR
Dobrý deň kolegovia,
Úrad legislatívy a práva v súlade s čl. 5 ods. 1 smerníc Ministerstva obrany Slovenskej republiky č. 52/2009 o príprave podkladov do plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky, príprave a posudzovaní návrhov všeobecne záväzných právnych predpisov (ďalej len “smernice”) predložil na vnútrorezortné pripomienkové konanie návrh zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý vypracovala stála pracovná skupina zriadená ministrom obrany Slovenskej republiky.
ÚR ZVSR bola 10.novembra 2013 požiadaná o posúdenie uvedeného návrhu a o spracovanie pripomienok k nemu v termíne do 29. novembra 2013. Stanovisko za ZV SR bolo zaslané v súlade s čl. 5 ods. 5 smerníc v písomnej podobe na odbor legislatívy Úradu legislatívy a práva, Kutuzovova 8, 831 47 Bratislava (je uvedené nižšie).
Stanovisko ZVSR bolo spracované, aj keď od profesionálnych vojakov oficiálne neboli podané žiadne návrhy na doplnenie zákona (profesionáli u útvarov a zariadení sa k tomu asi ani nedostali). Pripomienky od klubov ktoré reagovali (BA, TN) a niektorých členov ZVSR sú zapracované do návrhu.
Za dôležité sa považuje a je v záujme ZVSR aby bola zo zákona vytvorená organizácia zastupujúca záujmy profesionálnych vojakov, aby bolo naplnené presvedčenie prezidenta EUROMILu, že aj slovenskí vojaci sú občanmi EU.
Rovnako, aby v zákone boli zachované niektoré opatrenia pre profesionálnych vojakov o cestovných výdavkoch a náhrade za bývanie.
Pripomienkovanie bude pokračovať ešte aj na medzirezortnej úrovni. Ak MOSR neprijme zásadné pripomienky, je možné ich zopakovať znova. Zákon by mal prísť do platnosti od 1.1.2015, takže sa môže zapojiť vojenskú verejnosť do diskusie po odmietnutí Ministerstvom obrany.
Pripomienky, ktoré sme za ZVSR spracovali uvádzame v plnom znení nižšie, taktiež pre možnosť porovnania v plnom znení Návrh Zákona o štátnej službe.
Podľa pokynov exprezidenta ZVSR Ing. Bohunického spracoval Ing. Bada
Príloha:
Kliknuť tu: Návrh zákona o štátnej službe
—————————————————————————————————————————
Doplňok – predseda soc-zdrav. komisie ZV SR (Jaroslav Junek) požadoval doplniť návrh zákon v piatej hlave o nižšie uvedené znenie :
PIATA HLAVA
STAROSTLIVOSŤ O PROFESIONÁLNYCH VOJAKOV
Znenie schválené na 110. rokovaní vládou SR, 4.6. 2014
(1) Veliteľ
g) zabezpečuje spoluprácu s rodinami profesionálnych vojakov vyslaných na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky.
Nami navrhované znenie:
(1)Veliteľ
g) zabezpečuje spoluprácu s rodinami profesionálnych vojakov a osobitnú starostlivosť o rodiny profesionálnych vojakov vyslaných na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky.
Znenie (6) schválené na 110. rokovaní vlády SR 4.6. 2014
(6) Občianske združenia s profesijným vzťahom k ozbrojeným silám môžu vedúcim služobných úradov podľa § 7 ods. 2 písm. a) až c), e) a f) predkladať návrhy súvisiace s odmeňovaním a ďalšími peňažnými náležitosťami, sociálnym a zdravotným zabezpečením profesionálnych vojakov.
Naše navrhované znenie (6):
(6) Občianske združenie zastupujúce podľa stanov a programového zamerania záujmy profesionálnych vojakov v oblasti sociálneho zabezpečenia, zdravotníckej starostlivosti, rodinnej politiky a voľnočasových aktivít, môže vedúcemu služobného úradu podľa § 7 ods. 2, písm. a) až c), e) a f) predkladať návrhy súvisiace s odmeňovaním a ďalšími peňažnými náležitosťami, sociálnym a zdravotným zabezpečením profesionálnych vojakov.
Za minimum a zásadnú požiadavku pokladám zmenu v ods.6. Týmto sa zmenia prvé dve vety odseku (6), ktoré nám zabezpečia status organizácie zastupujúcej záujmy vojakov profesionálov, problém taký problematický v mnohých štátoch EU. Je to vlastne suplovanie odborovej organizácie, ktorá nemá podporu v politických stranách.
Pôvodný text zaväzoval veliteľa len k spolupráci s rodinami VPr vysielaným do misií. Rodiny ostatných VPr nikoho nezaujímajú ? Veď už aj príspevok na bývanie, využívanie športových zariadení, klubov a pomoc pri organizácii a materiálnom zabezpečení kultúrno-spoločenských a športovo-rekreačných podujatí, rodinnej rekreácie patrí do oblasti spolupráce s rodinami VPr. Takto to zabezpečujú aj iné štátne inštitúcie napr. ku Dňu detí, na Mikuláša, MDŽ ( Dňu matiek) a pod.
Návrh bol konzultovaný s renomovanými právnikmi, nikomu neublíži len navedie poriadok do výkonu služby vojakov pre občanov SR.
—————————————————————————————————
Dňa 25. septembra 2015 bol v NR SR schválený:
Vládny návrh zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | 1049 | 5. 6. 2014 | 25. 9. 2015 |
Poznámka:
Naše, vyššie uvedené návrhy neprešli, znenie zostalo podľa pôvodného návrhu. ZV SR vytvára iba “křoví” pri takýchto novelizáciach. To je to čo máme v programe zmeniť.
——————————————————————–
Možno dobrá správa pre aktívnych vojakov Armády SR – parafrázujem slová MO SR pána Gajdoša v TA3: Pripravuje sa novelizácia zákona o štátnej službe vojakov.Podľa mňa je potrebné tlačiť na zmenu ustanovení-paragrafov o dočasnej a stálej štátnej službe, kde zákon 328/2002 Z.z. umožňuje dosiahnuť nárok na výsluhový dôchodok, ale zákon o štátnej službe vojakov po 17 rokoch služby-služobného pomeru MôŽE -NEMUSÍ umožniť vojakovi prechod z dočasnej štátnej služby do stálej štátnej služby.Podľa mňa je potrebné “bojovať” za stav, ako je v zákone č. 73 o štátnej službe Polície, ktorý podobné ustanovenia-obmedzenia nepozná.
prajem dobry den. chcel som sa opytat, ci uz minister vydal nejaky /hocijaky/ sluzobny predpis suvisiaci s novym zakonom. samozrejme, stale ma zaujima hlavne §161 , ale zatial som nezachytil nic. dakujem. s pozdravom jan
Peter napísal: 5. decembra 2015 o 9:02 – “Nemám nárok na VD ani nič iné takže by ma mohli prepustiť”.
Vybral som z novelizovaného zákona 328/2002 Z.z. účinného od 1.5.2013 a sú v ňom už zapracované prechodné ustanovenia účinné od 1.1.2016.To “nič iné” môže/nemusí byť nárok na:
Výsluhový príspevok
§ 31
(1) Výsluhový príspevok patrí v rozsahu a za podmienok ustanovených týmto zákonom
c) profesionálnemu vojakovi, ktorého služobný pomer skončil
1. prepustením alebo
2. podľa osobitného predpisu.31b)
(7) Výsluhový príspevok podľa § 32 sa znižuje o jednu polovicu profesionálnemu vojakovi, ktorého služobný pomer skončil prepustením z dôvodu
a) porušenia základnej povinnosti, obmedzenia alebo zákazu ustanovených osobitným predpisom, 31c)
b) právoplatného odsúdenia za prečin, ktorý je úmyselným trestným činom, 31d) alebo za zločin, 31e)
c) ak prestal spĺňať niektorú z podmienok ustanovenú osobitným predpisom.31f)
§ 32
Policajtovi a profesionálnemu vojakovi patrí za každý skončený rok trvania služobného pomeru výsluhový príspevok vo výške 1%základu zisteného podľa § 60.
Odchodné
§ 33…atď., je tam toho veľa, nezmestilo by sa to na stránku.Až máte možnosť, pozrite sa na to….ešte by som sa pozrel, až by bola možnosť na základe zdravotných dôvodov.Nikto nemôže uprieť, že služba v silových zložkách je náročná aj z psychologického hľadiska.
Odkaz pre Peter napísal: 5. december 2015 v 9:02
Viem sa vžiť do vašej kože a osobne si myslím, že veľa možností nemáte. Ale aspoň tri uvediem:
1. Podľa ust. § 223 odst. 1 zákona č. 281/2015 Z.z., ktorý platí od 1.1.2016 ……
„Služobný pomer profesionálneho vojaka podľa § 222 ods. 4, 5 a 7, ktorý do 31. januára 2016 vyjadrí písomný nesúhlas s trvaním doby štátnej služby podľa tohto zákona, trvá do uplynutia doby výsluhy v hodnosti podľa zákona č. 346/2005 Z. z.“ …
2. Podľa ust. § 70 a 71 zákona 346/2005 Z.z., ktorý platí už len niekoľko dní, konkrétne do 31.12.2015, môžete využiť niektorú možnosť z dôvodov platných pre skončenie služobného pomeru prepustením. Napr. aj použitie ust. § 70 odst. 2.
3. Neviem ako teraz, ale v roku 2005, keď začal platiť zákon 346/2005 Z. z. tiež existovala možnosť vyjadriť sa písomným nesúhlasom, potom nasledoval zápis o personálnom pohovore a písomné rozhodnutie príslušného orgánu. Hovorím o tom preto, že podľa platnej legislatívy sa v konaní vo veciach služobného pomeru môže profesionálny vojak dať zastupovať aj advokátom.
Vyčerpávajúcu odpoveď je povinný každému profesionálnemu vojakovi poskytnúť jeho veliteľ, vedúci služobného úradu a poprípade aj personálny úrad.
Dobrý deň,
chcel by som sa opýtať, ak som bol pred rokom povýšený a moja výsluha na hodnosti je do 30.6.2020, ale nemám záujem súžiť ďalej podľa týchto podmienok stačí ak odmietnem zákon a končím 30.6.2016, alebo musím odslúžiť výsluhu na hodnosti do 30.11.2020? Podľa mňa sa pravidlá uprostred zápasu nemajú meniť. A ak sa zmenia tak tý, ktorým sa nepáči nech môžu odísť. Vedel by mi niekto poradiť ako postupovať normálne a odísť? Nemám nárok na VD ani nič iné takže by ma mohli prepustiť.
prajem dobry den. chcel som sa opytat, ci ohladne §161 nieco nove? ten sluzobny predpis vobec vyjde do platnosti noveho zakona? dakujem. jan
Zdravim Vas
Chcem sa opytat, pretoze opat v novom zakone ostalo ze ak zastavate funkciu kde je planovana vyssia hodnost ako mate MOZE vam byt prepozicana hodnost ministrom obrany na zaklade navrhu od velitela. Nie je to trosku diskriminacne a mozno aj protiustavne ak Vam na chodbe sedia 4 prepozicany majori s tou istou funkciou a jeden kapiatan na takej istej pozicii, ktoremu prepozicana hodnost z nejakych mozno osobnych dovodov nebola a robia presne tu istu pracu. Dokonca ten kapitan nema aspon plat za to, ze robi majorsku pracu. Preco sa tomu nezaviedli presne pravidla a opat tam je to slovo MOZE zapozicat. Samozrejme minister robi len to co mu navrhne NGS a jemu zas jeho podriadeny napriklad velitel pozemnych sil, velitel vzdusnych sil atd. Takze tam vznika priestor na intrigy,osobne vybavovania uctov atd.
Este otazka: ak na vas da Vas velitel navrh na prepozicanie vyssej hodnosti musi to dost az k ministrovi a on sa musi vyjadrit alebo to moze nejaky iny stupen pred nim stopnut?
vdaka za odpovede
dakujem za trefnu odpoved :-P . som naozaj zvedavy, ci sa opat zabudne na pyrotechnikov. rypem sa v piesku na zahori, dohladal, vykopal a znicil som uz cca 4200 kusov nevybuchnutej municie – evidovanej – a som zvedavy, ci teda do tych funkcii budu zahrnuti aj pyrosi. keby mal casom niekto blizsie info, prosim o info. prajem pekny den. jan
prajem dobry den. citam znenie schvaleneho zakona a v paragrafe 161 – Príplatok za ohrozenie života alebo zdravia – sa spomina sluzobny predpis, ktory urci vysku samotneho priplatku. nema niekto prosim nejake podrobnejsie info? dakujem. s pozdravom jan
Filip, prepáč ale si asi trošku mimo. Hovoríme o §223 Zákona, ktorý nedávno schválil parlament a má pletiť od 1.1.2016.
pre Belkoj
§ 223
…..
d) uplynutia doby podľa § 21 ods. 7, 9 , 10 a 12 zákona č. 346/2005 Z. z. alebo (9) Čas trvania dočasnej štátnej služby profesionálneho vojaka podľa odseku 8, ak tento zákon neustanovuje inak, sa na základe rozhodnutia vedúceho služobného úradu po predchádzajúcom písomnom súhlase profesionálneho vojaka zmení najdlhšie na čas do uplynutia maximálnej doby služby, ak nebude po uplynutí doby výsluhy v hodnosti vymenovaný do hodnosti alebo povýšený a a) bude zaradený do programu udržiavania alebo b) je ustanovený do funkcie plánovanej pre vojenského vrcholového športovca.
Do 30.6.2016. Je to predsa jasne napísané v §223 odst.1 pís.e).
Dobrý deň. Mal by som otázku ohľadom § 222, ods.4 a § 223, ods.1. Mám ukončených celých 24 rokov služby. V súčasnej dobe mám DDS (dohodnutá doba služby) do 29.2.2016. Podľa §222, ods.4 by som mal prejsť automaticky do SŠS. Avšak ak vyjadrím písomný nesúhlas so SŠS, tak dokedy vlastne bude trvať môj služobný pomer? Do uplynutia DDS alebo do 30.6.2016 (§223, ods.1)? Ďakujem.
Nemá niekto info o počte žiadostí o skončenie služobného pomeru na pesonálnom úrade…..a či budú schválené???
Pozrel som sa ešte na čísla, ktoré uviedol Filip z iného pohľadu, pohľadu percent.Až by tie čísla boli v opačnom garde, rozumel by som tomu, dokiaľ by išlo o kvalitu OS SR, že z 340 profesionálnych vojakov vypadne sitom 30 z dôvodu kvality, zdravotného stavu, /zdravou konkurenciou/ a pod., to by sa jeden z desiatich nedostal do SŠS.Ale až z 340-tich profesionálnych vojakov vypadne 310 a do SŠS sa dostane iba 1 z 10-tich, to je akoby v OS SR nebolo o kvalite, ale iba o kvantite.Tiež akoby 9 z 10-tich nebolo schopných urobiť kariérny postup.A to je už čo povedať.Až aj chcem veriť, že služobný úrad bude postupovať pri vymenovávaní profesionálnych vojakov do SŠS – profesionálne, transparentne, čestne – je pre mňa otázka, ako to objektívne naplní.A čo do budúcnosti, kto nenaplní §§-fy 38 a 143 aa – až po 25 rokov služobného pomeru.Je možnosť, že tie čísla v budúcnosti budú ešte vyššie.Až nedôjde v nejakej dohľadnej dobe k ďalšej rozumnej novelizácii zákona, tak potom celý tento zákon je iba o osobitnom účte – o peniazoch, ktoré až bude účet opätovne v prebytku, najskôr budú prevedené do štátneho rozpočtu – už sa stalo.A znova dokola.Až je to takto, tak z profesionálneho hľadiska je to žalostne málo.V budúcnosti to zakladá prvky náboru a nie výberu do OS SR a už vôbec to nebude o kvalite v DŠS.
Filip napísal: 4. októbra 2015 o 22:56 – súhlasím s Filipom.
§ 29
Stála štátna služba
(1) Do stálej štátnej služby môže služobný úrad …atď.,….slovo môže, znamená aj nemusí…”v tomto roku je smerné číslo 30, ale záujemcov je 340″…až sa tieto čísla približujú pravde, alebo ináč povedané, až možnosť prijať do SŠS /30/ je menšia oproti záujmu /340/, zákonite to môže – nemusí vyvolávať netrasparentnosť, rodinkárstvo, klientelismus, úplatkárstvo…čo je ďaleko od profesionality.Pod heslom vybav si/dostaň sa do SŠS kto môžeš.Stojí to všetko pre stabilizáciu osobitného účtu?300 profesionálom ostanú “oči pre plač”.A otázka čo a ako ďalej.Bol by som rád, až by som sa mýlil.
§ 29
Stála štátna služba
(1) Do stálej štátnej služby môže služobný úrad vymenovať profesionálneho vojaka po dosiahnutí maximálnej doby štátnej služby a na základe zhodnotenia jeho dočasnej štátnej služby, ak
a) profesionálny vojak požiadal o vymenovanie do stálej štátnej služby a
b) je to v záujme služobného úradu.
………,v zákone nie je jednoznačne definovane, čo presne znamená zhodnotenie DŠS, teda aké podmienky musí PrV, spĺňať pre jeho možne prijatie do SŠŠ, ale hlavný otáznik je v pojme “záujme služobného úradu…”, a toto je hlavný problém, ak aj spĺňam podmienku úspešného zhodnotenia DŠS ( o aké podmienky sa jedná to zatiaľ nevieme), moje prijatie nemusí byť v záujme SÚ, záujem bude pravdepodobne…., v tomto roku je smerné číslo 30, ale záujemcov je 340………..no a toto ustanovenie bude naveky stabilizovať os.účet…………
RE: Ivan 4. október 2015 v 20:48
Noo, a Vy ako? Spokojný?http:/
Nóóó! Vyzerá to tak, že všetci sú so zákonom spokojný. Alebo mu nerozumejú?
V predmetnom schválenom zákone o štátnej službe došlo k zvýšeniu nárastu odmeňovania v dôstojníckom a generálskom zbore vo všetkých platových stupňoch a oproti súčasnému stavu. Naopak v poddôstojníckom zbore, ako chrbtovej kosti OS SR, k tomuto navýšeniu nedošlo, naopak mnohým sa budú musieť platy dorovnať na súčasnú úroveň (napr. u zrušených práporčíckych hodností). Taktiež došlo k zrušeniu príplatku za vyvedenie do výcvikového priestoru, ktorý v prevažnej miere vykonávajú poddôstojníci a obmedzeniu náhrady pri návšteve rodiny. Myslím, že v poddôstojníckom zbore dôjde k reálnemu poklesu príjmu oproti súčasnému stavu, čo neviem, či je prínosom pre túto kategóriu PrV a pre systém ako taký, pokiaľ prehlbuje nerovnosti v odmeňovaní medzi zbormi oproti súčasnému stavu.
diky moc, prestudoval som to a aj nasiel pre mna zaujimave state. este bude pre mna rozhodujuce, co bude v tej smernici/vyhlaske o priplatkoch v zdravie a zivot ohrozujucich funkciach. keby o tom mal niekto nejake info, budem vdacny. dakujem. s pozdravom jan
Pre Jana:
Treba kliknuť na link Maroša Slovaka, z 22.09.2015. Tam to je aj s tými zmenami.
neviem sa dopracovat k aktualnemu zneniu zakona po piatkovom hlasovani v parlamente. tych niekolko desiatok avizovanych zmien by ma fakt zaujimalo…. moze dat niekto link? dakujem. s pozdravom jan
A čo? Nikto nemá čo k zákonu povedať?
Pre info. – orientačne, podrobnejšie som nenašiel…SITA | 25.09.2015 13:05
http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/368749-parlament-schvalil-novy-zakon-o-profesionalnych-vojakoch/
Tak ľady sa už začali hýbať
http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&ZakZborID=13&CisObdobia=6&CPT=1049
Nakoniec gestorský výbor navrhol celkovo 82 zmien v zákone v dokumente nazvanom
Spoločná správa VOB tlač 1049 (odkaz je na úplnom konci stránky)
A podobne je to aj inde. Napríklad v zdravotníctve, čo je verejná služba. Minister , miesto toho, abý oprašil zákon o odmeňovaní sestier, čo bol cez US pozastavaný pred dvoma rokami pre nedostatok financii /ktoré momentálne už sú k dispozicii, jak sa pred týždňom chválil/,avšak odmeňovanie podľa neho aj tak celú tu dobu bežalo doteraz, pripravil pre parlament taký paškvil, že keď prejde v čítaniach, tak starším skúseným sestram sa platy znížia a mladým sa snáď aj navýšia o nejakú almužnu. Zdôvodňuje to síce solidaritou medzi malými a veľkými nemocnicami, ale už zabúda, že tie staršie sestry si aktuálne platy odrobili . Mali podobne ako my vojáci, policajti…určité navyšovanie základu, každé 3 roky. No a toto im ten expert, s neprítomným pohľadom – aspoň na mňa tak pôsobi na obrazovke-zrušil.
Takže tak dajak: väčší pes berie…
Info.
Odborári svoje pripomienky takisto ako odborná verejnosť nemali kde vyjadriť. Rezort vnútra dal návrh novely zákona na rokovanie vlády bez pripomienkového konania, neprešiel ani Legislatívnou radou vlády. Kabinet ho schválil hneď na svojom prvom rokovaní po dovolenke ministrov 26. augusta.
Podpredseda policajných odborov Roman Laco kritizuje, že ministerstvo neakceptovalo ich skoršie návrhy. Pôvodne odborári chceli, aby sa policajti k funkciám dostávali postupne z ulice až do kancelárie na základe svojich výsledkov a podľa princípov kariérneho rastu. „Nešlo to ani do pripomienkového konania. Takže sme sa nemohli vyjadriť. Bol by som radšej, keby ten návrh neschválili a riešil sa úplne nový,“ povedal Laco.
http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/368193-na-najvyssie-policajne-posty-budu-konkurzy/
Autor: Vanda Vavrová, Zdroj:Pravda |Deň: 21.09.2015, Čas: 12:00
.
Ako v minulosti, teraz, tak aj v budúcnosti?.Na základe NVP – s “ulicou” /odborníkmi/ sa ani nebavím – načo.Veď čo, načo by bolo pripomienkové konanie, keď šéfom môže byť aj 4-krát služobne trestaný funkcionár.Po zahladení trestu sa predsa na človeka hľadí ako na bezúhonného.Názorný príklad bol vo včerajšom večernom spravodajstve jednej zo slovenských televízii…Až si z jednotlivcov robí niekto dobrý deň, to sme si už zvykli.Ale že si niekto robí dobrý deň aj z OZP…to už je čo povedať.Potom nie je nič čudné ani na tom, že pri schvaľovaní Návrhu zákona o štátnej službe vojakov, nik nechcel upresniť / vraj /45 možných pozmeňovacích návrhov.Nuž, s “ulicou” nie je IN baviť sa v dnešnej hektickej dobe.
Vzhľadom na “ABH” – Aktuálne bezpečnostné hrozby, nemalo by byť po/zastavené prijímanie zákonov o štátnej službe vojakov /2.čítanie v NR SR/, či pripravovaná novelizácia zákona o štátnej službe policajtov?Gro zákonov je v šetrení osobitného účtu s dôrazom na “skrytý” kariérny postup.Neviem(e) aké sú možnosti /podrobnosti/ legislatívnych postupov.Jedno je fakt.V SR absentuje ZVS – základná vojenská služba.Nevypomstí sa v budúcnosti iba sústredenie sa na finančné aspekty osobitného účtu /dôvodová správa/, či krátkozrakosť kariérneho postupu v budúcnosti?Možno je ešte vždy čas sa nad tým opätovne zamyslieť, napriek tomu, že doposiaľ nebolo špecifikovaných 45 avizovaných pozmeňujúcich návrhov /pre laickú verejnosť – aktívnych slúžiacich/ v druhom čítaní tohoto zákona…možno že už je aj neskoro o tom prijímaní zákona/ov/ “špekulovať”, či zamýšľať sa…
Pre Milana Faltina 29. augusta 2015 o 21:08
“V podstate sa mi jednalo o to, že tu hundreme na valorizáciu o haliere, pri nizkych VD a u vysokých VD o pomerne slušnejšie sumy. Nepriamo som narážal na tzv.”bulharské konštanty”. Že je ten systém postavený na hlavu. Mlčal by som, keby to bolo opačne”…
Celý kapitalistický systém je postavený na hlavu.Netvrdím, že ten predchádzajúci bol najlepší na svete.Doteraz bola obetovaná celá generácia dôchodcov.Viď len 60-70 percentnú infláciu po “nežnej revolúcii”.Gréci chceli odpustiť dlhy.Zatiaľ neuspeli.Ale uspeli Ukrajinci.Medzinárodní veritelia/MMF…atď/ im odpustia 18 miliárd USD.Tak potom nech odpustia aj Slovensku, aj ostatným štátom…keď už spravodlivosť, tak pre všetkých.Už sme písali.Celé je to o vyvolaní umelej inflácie, znehodnotení dlhu a čím menšia valorizácia platov, dôchodkov, tým lepšie pre štáty ale nie pre dôchodcov, pre zamestnancov.Takto sa im nepodarí obetovať ďalšiu generáciu ľudí.A to nie je podľa plánu.Keďže sme s valorizáciou – ľudmi ako Duchoň a spol., ktorí si nevideli ďalej ako pred svoj nos/alebo veľmi dobre videli/, dopadli ako dopadli – na NS SR, môžme tak trochu aj pokritizovať.Uvidíme, či bude, až bude a ako bude… Štrasburg?. VŠETKA ta krátkozrakosť sa vypomstila VŠETKÝM. Valorizácia od pol centa od budúceho roka po trochu viac – valorizácia pre zamestnancov, tiež nič moc…Nejako to štátnym plánovačom nevychádza podľa predstáv.Hoci sú nízke platy a dôchodky, pri tých valorizačných bulharských konštantách nás aspoň trocha ochraňuje nízka inflácia.Len je potrebne veriť, že ju/infláciu/ ani tak skoro nevyvolajú.Narobila by do roku 2018 viac škody ako osohu.Až len trochu tomu rozumieme…
Pre Buko-1,dňa 24.08.2015, o 09:17 hod.:
Asi sme sa neporozumeli pri tom inšpektorovi Kolombovi. Vy ste veci popísal tak jak prebiehali, bežia a pár rokov bežať ešte budú. Ja som kritizoval, resp. ironizoval mechanizmus, podľa ktorého to všetko funguje. Mal som na mysli výlučne VD. V podstate sa mi jednalo o to, že tu hundreme na valorizáciu o haliere, pri nizkych VD a u vysokých VD o pomerne slušnejšie sumy. Nepriamo som narážal na tzv.”bulharské konštanty”. Že je ten systém postavený na hlavu. Mlčal by som, keby to bolo opačne: Nižšie sumy zvýšiť o viac, vyššie samozrejme tiež (veď od toho každoročná valorizácia bola niekedy dávno zavedená-či?), ale o menej. Dokonca by mi nevadili ani tie “bulharské výpočtové konštanty”. A ten výsledok , by v takom prípade za 3…5…10 rokov nemusel inklinovať k tým minimálným sumam malých VD.Ale pri súčasnom fungovaní, jak ste ho presne popísal asi fakt čoskoro bude.
Nechcem sa robiť múdry, možno to tak nie je, možno to ani ináč byť nemôže, prípadne nesmie ale…???
Žiadam prispievateľov aby dodržovali zavedené zásady a nepísali príspevky ktoré s predurčenou rubrikou nemajú nič spoločné. V neporiadku ktorý navodíte sa potom ani sami nevyznáte.
Komentáre prenesené z PORADENSTVA.
Milan Faltin napísal: 29. august 2015 v 16:22
Pre Ivana:
Ja ako vyše 20-ročný vyslužilec / veterán? /, približne to, čo môj kamarát Venca Vašek naznačil v sekcii MONITOR:” Svaz letců ČR….”, len by som tam vymenil /doplnil/ tie české priezviska za adekvátne slovenské…
Vladimír Petrík napísal: 29. august 2015 v 15:24
ad: Ivan : 29. august 2015 v 10:29
Som za všetko, čo podporí bezpečnosť tejto krajiny. Čím viac premyslené, podporované, tým lepšie.
Bez ohľadu na ” politické hry ” , nastal čas pre jasný , sofistikovaný postup pre zabezpečenie suverenity, a obranyschopnosti pred ” akýmkoľvek ” zásahom z vonka i vnútra.
Ak je to len ” indokrinácia ” , nie.
Dobrovoľná služba s prísnymi pravidlami, riadená parlamentom, s prezidentom — vrchným veliteľom , v rámci
ASR, začlenená k vojenským jednotkám, ktoré vykonávajú výcvik a ” záložná súčasť ” týchto jednotiek.
Rámcové jednotky, záložné roty, prápory , pri bojových jednotkách v organizácii ASR.
Milan Sloboda napísal: 29. august 2015 v 14:34
Ivan — toto “A čo hovoríte na návrh…” nepatrí do PORADENSTVA, zachovaj poriadok, potomsa vtom ani divá … nevyzná. Však vieš že o tomto čo píšeš sa diskutuje pod článkom Zákon o ššt. službe…
Ivan napísal: 29. august 2015 v 10:29
A čo hovoríte na návrh zákona o dobrovoľnej službe?????
buko1 napísal: 24. augusta 2015 o 9:17
…”Čisto teoreticky, ak teraz ku koncu roka začnú masívne rásť ceny potravín (energie sú “vďaka” sociálnym balíčkom asi zamrznuté)”…
Z môjho pohľadu súhlasím s príspevkom, iba doplním.Osobne som rád/možno nie iba ja/, či už iba “vďaka” sociálnym balíčkom, alebo nie iba kvôli nim, sa nenapĺňajú prognózy – priania mnohých politikov, poniektorých slovenských, aj iných ekonómov, či Európskej centrálnej banky a jej “naliatiu” nekrytého jedného bilióna , t.j. 1000(tis.)miliárd Eúr do Európskej ekonomiky za účelom umelo zvýšenej inflácie – zdražovaniu /zvyšovaniu/ cien, čo je dobré pre štáty ako napr. odpisy dlhov, ale nie pre občanov.
Stagnácia, či ako sa ukazuje /zatiaľ/ znižovanie cien, aspoň trocha tlmí nevalorizáciu 2012, či pokrivenú valorizáciu – 17 centov, pol centa…až 1.60 Eúr…poprípade trocha vyššiu… 2013,2014,2015,…2016…až 2018?, kde v roku 2018 podľa Zákona 328/2002 Z.z., § 68 odst. 16 by už aj prípadná inflácia – zdražovanie malo narobiť pre VD/SD menej škody, keďže sa podarilo/ako uvádzal aj Dr. Milan Kolen/ presadiť do zákona 328 /aspoň to/, aby sa valorizácia zjednotila s civilnou valorizáciou, t.j. podľa zvyšovania cien potravín, energií, liekov./, podľa spotrebného koša/. Hoci sa nepodarilo dosiahnuť jednotný dátum 1. január 2018.V tomto prípade sa ukazuje, že deflácia, ktorá momentálne nehrá v prospech odborníkov z ekonomických kruhov, aspoň v menšej miere nahráva nám…
@Milan Faltin:
– dnes by takého poberateľa Kolombo možno nenašiel. Ale čo o 2-3 roky? Je stanovená suma minimálneho dôchodku za 30 rokov a viac kvalifikovaného obdobia (teda do 1.1.1993 všetky odpracované roky, potom roky, v ktorých poistenec zarobil aspoň 24% priemernej ročnej mzdy). Táto suma je naviazaná na ŽIVOTNÉ MINIMUM – min. 136% životného minima, čo predstavuje dnes cca 269€ (30 rokov), resp. 340€ (45 započítaných rokov) – rastie to po 2% za odpracovaný rok do 40, po 3% za odpracovaný rok po 40). Ale ak životné minimum stúpne, tak automaticky stúpa aj hodnota minimálneho dôchodku…. Životné minimum sa zvyšuje pravidelne k 1.7. kalendárneho roka a základe štatistických údajov – a to buď podľa rastu čistých peňažných príjmov na osobu v prvom štvrťroku, alebo podľa koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností za obdobie (apríl minulého roka – apríl tohto roka). Životné minimum sa zvyšuje podľa toho, čo je nižšie… Životné minimum je dnes 198,09€. Čisto teoreticky, ak teraz ku koncu roka začnú masívne rásť ceny potravín (energie sú “vďaka” sociálnym balíčkom asi zamrznuté) a súčasne začne stúpať čistý peňažný príjem na osobu (dajme tomu že náklady porastú o 10% a čistý príjem o 11%), tak sa môže stať, že k 1.7.2016 stúpne životné minimum o tých 10% (teda o cca 20€) € a teda minimálny dôchodok sa dostane na hranicu okolo 300€ a viac… Teraz sa dôchodky zvyšujú o pevnú sumu, čo zvyšuje dôchodky najmä tým, čo ich majú malé. Od roku 2018 sa zasa bude zvyšovať o percentá (naviac percentá počítane z tzv. dôchodcovského koša), takže tí čo majú dôchodky malé, dostanú pridané menej a vtedy sa kľudne môže stať, že aj vojenskí a policajní starodôchodcovia sa dostanú na hranicu minimálnych dôchodkov (aj keď zákon 328/2002 tie najnižšie dôchodky valorizuje ešte osobitne).
Pre Buko-1 dňa 13. 08. 2015 o 15:15 hod.- vlastne pre všetkých:
Tak komu vlastne zvýšia VD na ten minimálny VD?
No a takého človeka VD, resp. VD-SD by u nás v republike v súčasnosti nenašiel hádam ani Kolombo
Vďaka za vysvetlenie Buko-1. Tiež som to tak dajak odhadoval. Čiže výsledok, s pravdepodobnosťou rovnajúcej sa istote je, že zase nula k nule príde. Samozrejme, tak isto s pravdepodobnosťou výnimiek-pár promile našich najstarších kolegov-ale ani to nebude bohvie čo. Ešte raz vďaka. Fakt Potemkinovské dediny…
@Milan Fakltin: tak som si to ešte raz pozrel a podľa § 81 ods. 4) novelizovaného zákona 328/2002 sa minimálny dôchodok pre poberateľa VD skutočne týka iba vojakov a policajtov, ktorí poberajú výsluhový dôchodok, ktorý im bol transformovaný podľa § 125 zákona 328/2002 zo STAROBNÉHO dôchodku.
@Filip: presne si to vystihol…. Čo ako boli konkurenčné výbery nepopulárne, stále bola možnosť sa dostať do režimu udržiavania a z neho následne mimoriadnym konkurenčným výberom späť do kariérneho rastu. Alebo to vzdať po prvých neúspechoch a hľadať si kariéru inde ešte v mladom veku. Nová koncepcia nechá slúžiť človeka 16 rokov (mládi v prd****, do dôchodku ďaleko) a potom zbohom….. Začni život znova.
@Milan Faltin: pokiaľ som to správne pochopil, tak v tomto prípade sa odkazuje na civilný zákon o sociálnom zabezpečení…. Takže ak poberateľ výsluhového dôchodku starší ako 62 rokov má súčet poberaných dôchodkov (ak okrem VD poberá aj starobný) nižší ako je stanovená hranica a súčasne splnil požadovaný počet rokov poistenia (30 a viac), tak sa mu bude doplácať tak, aby mal ten minimálny dôchodok. Ostatných sa to netýka. Reálne si to viem predstaviť iba u malej časti dôchodcov, čo dôchodky dostali ešte podľa zákona 100 (teda pred rokom 1998 v prípade vojakov, resp. 2002 v prípade policajtov), pretože všetky ostatné VD po 30 rokoch služby spolu s valorizáciou tých 260-270€ presahujú….
Pre Filip.
Tak to si úplne vystihol. Presne tak to BUDE!!!
Presne tak teraz nova 346 o rok zmena zakona pre vnutro a pasca sklapla, osobitny ucet je na vecne veky stabilizovany, do stalej sluzby sa dostane malokto a vysluhac dostane mizive percento….. Co dodat , asi len ,ze je to take potemkinovske, politici budu deklarovat pracu vojaka ,ako celozivotne povalanie, a za prednou krasnou fasadou bude len vzduch ?
Pre Buko-1,dňa 10. 08. 2015 o 15:00 hod.:
…-zavádza sa inštitut MINIMALNÉHO dôchodku…
Znamená to, že všetky VD sa budú od tohoto minimalného dôchodku odvíjať smerom nahor? Alebo to má byť tak, že tie najnižšie VD sa zdvihnú o pár € na nejakú predom určenú hranicu a ostatné zostanú jak ako sú? Lebo tak nejak je to tuším u civilných SD. Prosím upresnite, ak máte túto vedomosť.
Už iba drobnosť, k tomu, čo som písal v rubrike Zákon 328 plné znenie.Jedna vec je očakávanie tých 45 pozmeňujúcich návrhov…a ešte jedna vec: Návrh zákona o štátnej službe vojakov bol iný ako Zákon o štátnej službe policajtov. Zákon č.73.Ten bol oproti vojakom rozdielny aspoň v tom, že policajtom sa výkon služby nepredlžoval po určitých odslúžených rokoch.V tomto bol jednoznačne výhodnejší.Ale sú avizované tiež zmeny v Zákone o štátnej službe policajtov.
@Miro Palfi napísal: 3. august 2015 v 15:04
Ešte mi nedá…
§ 17
(1)….
…Dosť veľké právomoci získavajú — posudkoví lekári ministerstva, posudkové komisie, nadriadení….či u vojakov MO.
Návrh zákona o štátnej službe — je pôvodne pre vojakov, ale § 17 sa podľa obsahu týka aj policajtov.No teraz neviem, pretože pre policajtov sa Návrh o štátnej službe tzv. 73-ka mal novelizovať samostatne.Aspoň tak to bolo avizované…..
…..Aj podľa toho vidieť, ako sú zákony poprepájané a práve 328 — ka je pre všetkých.Ja § 17 vidím aj v súvislosti s Návrhom zákona o štátnej službe./vojakov/.Neviem či správne, ale Policajná 73-ka bola v mnohých veciach “iná” k slúžiacim.Neviem, ako do budúcna.”
.
Len taká maličkosť – navrhovaný zákon o štátnej službe PrV uvedený paragraf vôbec NEMENÍ. § 17 ods. (2) a (3) na ktorý narážate je totiž v tomto znení už od jeho ZVEREJNENIA V ZBIERKE ZÁKONOV V ROKU 2002, takže už viac ako 13 rokov. V priebehu týchto rokov nastala len zmena v ods. (1) z pôvodného znenia “(1) Dávky nemocenského zabezpečenia počas dočasnej neschopnosti po skončení služobného pomeru podľa § 6 až 8 sa poskytujú najdlhšie počas podpornej doby.” na súčasné znenie ktoré citujete. Ale ani táto zmena nie je nejaká nová, pretože uvedené znenie je už v texte zákona platnom od 1.1.2005.
karol napísal: 2. august 2015 v 13:39
http://www.zakonypreludi.sk/zz/2002-328/znenie-20160101
asi to sem nepatrí,ale vie niekto čo zásadné sa ide meniť v 328 ke?
NIČ a EŠTE RAZ NIČ. Preštudujte si zákon 140/2015, schválený 16.6.2015, pretože to je tá tzv. novela 328/2002 k 1.7.2015 a 1.1.2016 a uvedené znenie je platné od 26.6.2015, keď bol zákon zverejnený v zbierke zákonov. V krátkosti – zavádza sa inštitút MINIMÁLNEHO dôchodku aj pre poberateľov dôchodkov z osobitných účtov za presne rovnakých podmienok ako majú dôchodcovia poberajúci dôchodky zo sociálnej poisťovne…..
Mimochodom – je august 2015 a na facebooku som sa stretol s vojakmi a policajtami, ktorí si až TERAZ, teda VIAC ako 2 roky po zmene všimli, že zákon 328/2002 je nastavený tak, že VD sa priznávajú až po 25 rokoch služby (§ 30-38, § 60 a pod.). A prechodné ustanovenia zásadne nečítajú.
Na podpis od hlavy štátu by som sa nespoliehal.Na funkčnosť zákona nemá vplyv.
Hej Ivan, ale to ma odkladný účinik tak nanajvýš do nasledujúcej schôdze, teda sotva mesiac…
Chvála Bohu, že u nás musí zákon po schválení národnou radou ešte podpísať Prezident.
No v spominanom Madarsku prijali zakon v piatok po obede s okamzitou ucinnostou, cize si nikto nestihol vcas podat ziadost…. Podla mojich info, neviem nakolko su spolahlive , sa madarsky vojaci sudili, vsetko prehrali este aj Strasbourg. Stat jednoducho nic neporusil, tym nedavam navod nasim zakonodarcom, ale podla podla noveho zakona o stat sluzbe je pri skonceni sluz pomeru na vlastnu ziadost vypovedna lehota cca 8 mesiacov, cize urcite riziko tu je….. Iba tolko som chcel, samozrejme nechcem nikoho strasit, a kazdemu prajem este vela uspesnych rokov v sluzbe, ale ostrazitost je v dnesnej dobe namieste.
Jasné Filip, všetko sa môže stať. Vylúčené nie je nič. Len treba dúfať, resp. dačo robiť aby sa tak nestalo. Lebo jak raz sa začne špekulovať (a asi sa už začalo), nič dobré z toho nekuka. Veď tu vidíte trampoty čo postihujú nás starších ešte z minulosti a niečo podobné v súčasnosti začínate pociťovať už aj Vy mladší.