V súlade s Legislatívnymi pravidlami vlády gestor zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov ministerstvo vnútra v dňoch 31.1. až 12.2.2019 cez Slov-Lex na medzirezortné pripomienkovanie pre štátne orgány, ako aj verejnosť predložilo návrhy na legislatívne zmeny v tomto zákone, to je na zmenu valorizačného mechanizmu ktorý by mal byť na dlhšie obdobie.
V rámci medzirezortného pripomienkovania štátne orgány ako aj občania spolu predložili 15 pripomienok (obyčajných a zásadných) a 3 hromadné pripomienky ktorých znenie si môžete preštudovať keď cez vyhľadávač Google napíšete LP/2019/75. K predloženým pripomienkam na MV SR od 13.2.2019 prebiehajú rozporové konania.
Na základe Hromadnej pripomienky verejnosti predloženej Ing. Pavlom Badom, kde zástupcom verejnosti boli Dr. Milan Kolen a JUDr. Marián Ďurina s podporou 647 občanov a potvrdených diskusnými názormi veľkej časti poberateľov VD prezentovaných hlavne na webe: https://www.bezpzlozky.eu/2019/01/rokovanie-na-mv-o-valorizaciach/ , sme dňa 15.2.2019 na Ministerstve vnútra SR obhajovali vznesenú HP na valorizáciu VD, invalidných, vdovských, vdoveckých a sirotských VD v ktorej sme požadovali túto vykonávať „podľa dôchodcovskej inflácie, alebo z 2 % z príslušného VD“ zvlášť za vojakov, policajtov, colníkov, ZVJS, NBÚ, SIS, hasičov, a horských záchranárov pokiaľ by valorizácia bola príliš nízka, podľa toho čo je pre daného poberateľa VD výhodnejšie.
Na rozporovom konaní za ministerstvo vnútra sa zúčastnili:
-JUDr. Ján Nociar, PhD, generálny riaditeľ Sekcie personálnych a sociálnych činností a osobný úrad,
-plk. JUDr. Ivan Fufaľ, riaditeľ Odboru sociálneho zabezpečenia a
-Mgr Mária Riechbauerová zást. OBL KMV SR.
Na rozporovom konaní za verejnosť sa zúčastnili
-Dr. Milan Kolen, zástupca verejnosti a o.z. Vojenský veterán Bratislava, vojak v.v.;
-JUDr. Marián Ďurina, Generálny sekretár o.z. Česká a Slovenská obec delostrelecká.
-Ing. Ján Sovjak, PhD, predseda OZ VMVM, vojak v.v.,
-JUDr. Karol Várady o.z. Policajt vo výslužbe a
-Ing. Stanislava Kováčik, výsluhová verejnosť policajt.
V duchu mandátu všetci sme jednotne zotrvali na požiadavkách vznesených v HP a vyslovili sme názor,
„ROZPOR NEBOL ODSTRÁNENÝ“.
S týmto súhlasili aj predstavitelia ministerstva vnútra. Rozpor v najbližších dňoch bude riešiť Legislatívna rady vlády.
K predloženému návrhu zmien v zákone o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov niektoré štátne orgány v rámci MPK predložili niekoľko pripomienok ako aj zásadných pripomienok (valorizácia by sa mala, mohla vykonávať podľa dôchodcovskej inflácie, návrh poškodzuje domácnosti Výsluhových dôchodcov, požiadavky na prepočty, údaje vychádzajú len z rezortu ministerstva vnútra, bez ostatných ozbrojencov atď.). K uvedenému v pripomienkach orgánov, v zásadných pripomienkach a v HP verejnosti, ktorú som obhajoval, je ministerstvo vnútra povinné vykonať rozporové konania a dopracovať k nim požadované údaje, prepočty a zdôvodnenia ku ktorým boli vznesené pripomienky a odstrániť rozpory vrátene našej HP, kde rozpor nebol odstránený. Ministerstvo vnútra musí obhájiť svoj predložený návrh, odstrániť rozpory, čo je ťažké, obtiažne a zložité.
Predpokladáme, že v najbližších dňoch sa uskutoční zasadanie Legislatívnej rady vlády, ktorá rozhodne či vznesené pripomienky a hlavne rozpory boli ministerstvom vnútra odstránené. Ak Legislatívna rada vlády dospeje k názoru, že rozpory boli odstránené, prípadne čiastočné odstránené, až potom návrh zmien môže byť predložený na februárové rokovanie vlády. Ak legislatívna rada vlády dospeje k názoru, že rozpory neboli odstránené, potom návrh nepôjde na februárové rokovanie vlády a bude ministerstvu vnútra vrátený k odpracovaniu a k odstráneniu rozporov. Alebo, pravdepodobne bude musieť dôjsť k politickej dohode dotknutých rezortov (vnútra, financií, obrany spravodlivosti atď.), ktoré majú svojich VD a až potom bude prípadne po úprave a doplnení predložený návrh na rokovanie vlády aj vo februári, alebo neskôr. Vzhľadom k vzniknutej situácie je len málo pravdepodobné, že znovu pre valorizáciu VD len pre rok 2019 budú prijaté nejaké prechodné ustanovenia, ako to bolo prijaté pre rok 2018. Predpokladáme, že vznesené rozpory budú nejakým spôsobom možno aj kompromismi odstránené, aby mohli byť VD v roku 2019 a v ďalších rokoch valorizované.
Podľa môjho názoru ako aj vyjadrení niektorých štátnych orgánov najobjektívnejšou, najschodnejšou cestou a najspravodlivejšou možnosťou je valorizáciu VD vykonávať podľa dôchodcovskej inflácie, ktorá žiadnu domácnosť VD nebude zvýhodňovať, nezvýhodňovať ani poškodzovať, čo ale v predloženom návrhu MV zatiaľ tak nie je uvedené.
Spracoval : Dr. Milan Kolen

vľavo: JUDr. Ján Nociar, PhD, generálny riaditeľ Sekcie personálnych a sociálnych činností a osobný úrad; vpravo: plk. JUDr. Ivan Fufaľ, riaditeľ Odboru sociálneho zabezpečenia;
v strede: Mgr Mária Riechbauerová zást. OBL KMV SR.
Zástupcovia verejnosti
v strede Dr. Milan Kolen, zástupca verejnosti a o.z. Vojenský veterán Bratislava, vojak v.v.;
druhý vpravo JUDr. Marián Ďurina, Generálny sekretár o.z.Česká a Slov. obec delostrelecká;
-Ing. Ján Sovjak, PhD, predseda OZ VMVM, vojak v.v.,
-JUDr. Karol Várady o.z. Policajt vo výslužbe a
-Ing. Stanislava Kováčik, výsluhová verejnosť policajt.

Ak by sa udržiavala životná úroveň VD , tak sa nemuseli praktizovať kadejaké hókusy – pokusy s prestížou ozbrojencov našej republiky. Som presvedčený ,že by neboli potrebné žiadne náborové kampane ,tie peniaze sa mohli použiť ináč. Ale nútiť niekoho robiť 25 rokov je od začiatku zlé.Takto sa atraktivita nebuduje.Nie je to tak dávno keď netrebalo 42 ročného vodiča ani strelca.Mihnutím oka sú prepotrební.Ale nik im nezaručí ,že tam vydržia 25 a viac rokov a bude s nimi rátané aj ďalej.Nik sa nezamyslel nad tým ,či by niektorú funkciu zastával ,nezastával , predsa na to boli záklaďáci.Nik nezaručí , že sa polovica odslúžených rokov niekde nestratí ,čo neskôr bude mať vplyv na SD.
Ak by sa udržiavala životná úroveň VD ,samotní rodičia by svoje ratolesti smerovali k OS.
No, veď o tom hovorím. Keď už funkcionari zvolajú nejaké rozporové konanie, alebo hociaku inu seansu, tak nech riešia veci tak jak je treba. Napríklad z Tvojho níže uvedeného a z môjho (a všetkých ostatných) ešte nižšie napisaného by ich malo trknuť, že áno, pridať_súce percento z každého dôchodku a tým starším, menej poberajúcim(vďaka novelizácii zákonov, atď…), ešte nejaké to promile naviac. To by potom sedelo to Fufaľove .A pochybujem, že osobitný system by skolaboval, nedajbože skrachoval. Ale takto je to fakt len mlátenie prázdnej slamy vyvolenými, dosadenými, prípadne nasadenými…
Veď práve Milan, tu je ťažko sa dopátrať objektivity a spravodlivosti pre všetkých výsl. dôchodcov.Mnohí starovýsluhoví dôchodcovia čo boli v služobnom pomere dlhšiu dobu-viac rokov podľa zákona č. 100/1988 Zb., či zákonov o soc. zabezpečení pred ním, môžu mať nižší VD ako tí, ktorí slúžili už počas zákona č. 328/2002 Z.z. kratšie.A sú už považovaní za novovýsluhových dôchodcov.Ale môže to platiť aj opačne.Mnohým kolegom podľa 328-ky mohol byť VD vypočítaný až 10 rokov spätne.Mnohým VD sa zákony o soc. zabezpečení prelínajú a ich doba služobného pomeru sa týkala viacerých zákonov, tak zák. 328-ky, ako aj zák. 100-ky. Nie u každého príslušníka musel byť posledný rok služby finančne najlepší.Teda podľa zákona č. 328/2002 Z.z. je už považovaný de jure za novovýsluhového dôchodcu, ale vo finančnom vyjadrení priznaného a vyplácaného VD je de facto starovýsluhovým dôchodcom.A čo urobili postupne nové platovky u silových zložiek, jedna z posledných napr. v r. 2008, či 2009 (ďalšie-následné som už ani nezaregistroval), kde po 15 rokoch služobného pomeru, aj sl. pomeru vo vysokých funkciách môžu byť zase vyššie VD, ako VD po viac odslúžených rokoch v nižších funkciách napr. v priamom výkone služby, prípadne následne naväzujúcej administratíve.Až po novelizácii zákona č. 328/2002 Z.z. od 1. mája 2013 sa pri výpočte výsl. dôchodkov postupne súčet odslúžených rokov priemeruje.No, jednoducho toľké množstvo možných kombinácii VD ani nevymyslíme.Snáď stojí ešte za zmienku, že do 31. decembra 2007 sa starovýsluhovým dôchodcom VD dorovnávali (kto vie či a ako to bolo spravodlivé…)… nakoniec sme o tom všetkom mnohokrát písali.Už som to spätne ani nevyhľadával.Lenže u cca. cez 40 tisíc VD je možno pomimo podobných prípadov aj veľké množstvo prípadov výsl. dôchodcov individuálnych-jedinečných…
Vporiadku Miro. Ale mne v tomto prípade nesedí záver odpovede riaditeľa odboru-JUDr Fufaľa doktorovi Kolenovi, že mechanizmus valorizácie VD je nastavený tak, aby sa znižoval rozdiel medzi nízkymi a vyššími VD, niekedy v nedohľadnej budúcnosti. Toto je asi mlátenie prázdnej slamy. Furt niečo nastavuju a nikdy nič našteľované není.
Tu asi netreba nastavovať nič, iba urobiť veci tak, jak majú fungovať. Kto slúžil kratšie, má menšiu penziu, kto dlhšie, má ju logicky vyššiu. A túto sumu jednoducho zvalorizovať o jednotné, predom určené súce, nie smiešne percento, toho ktorého dôchodku. A nie špekulovať, jak zlatnicky učeň, na kadejakých rozporových konaniach, o všelijakých znova “bulharských konštantách”, ktoré dačo znížia, či zvýšia, alebo dorovnajú. Veď to tu je jak na ringelšpíli, každý rok dookola, jedno a to isté…
Mlátenie slamy.
Časť roku žijem svoj dôchodcovský život na dedine, v lete pravidelne chodím po žatve na pole kde v riadkoch leží kombajnami vymlátená slama, ktorú, ešte kým ju zaorú, si zbieram do vreca pre podstielku sliepkam. To by ste sa divili čo tam ešte je zrna! Občas by stálo zato túto znovu vymlátiť, najmä tú jačmennú, tam toho je!.
Takže aj tieto vety berte ako odkaz pre tých pravidelnejších pesimistov.
Vďaka všetkým optimistickejším prispievateľom, pomaly sem tam nachádzame aj my to zrno, len sa nevzdávať ako klubová mlčiaca “väčšina”.
Pre Štefana Bukovana napísal: 29. marca 2019 o 19:44
Veď valorizácia VD od nevalorizácie výsl. dôchodkov v r. 2012 mala nejaký svoj vývoj.Aj komentáre k nej mali svoj vývoj.Postupne sme o tom všetkom viacerí písali.Až valorizácia došla do tohoto štádia.Pred finále – v parlamente.Tak sa vraví: po boji (po 7 rokoch) je každý generál.Hoci mnohokrát to bolo od nás mlátenie prázdnej slamy, podľa mňa sa zatiaľ dosiahlo maximum možného.Nedá sa a nemožno uprieť snahu každého z aktérov, ktorí vyvinuli úsilie (boli už mnohokrát menovaní, aj bolo im veľakrát za ich námahu poďakované) o čo najlepšie riešenie valorizácie VD.Preto som aj písal, že mám optimistický pohľad na veci.Nevidím všetko iba čierno – bielo.
p.s. nižšie výsl. dôchodky pri použití kalkulačky a teoretickej valorizácii VD o 2,6 % by tieto nemuseli vždy dosiahnuť, prípadne atakovať najnižšiu tohtoročnú valorizáciu VD o 9 eur.(+-)Pri vyšších výsl. dôchodkoch je to iné.Napr. pri 300 eur VD a 2,6 % zvýšení by bola valorizácia o 7,8 eur, pri 400 eur VD by bola valorizácia o 10,4 eur.Do určitej výšky – najmä nižších výsl. dôchodkov nie sú až také markatné rozdiely…
Takto podobne som to aj myslel – lenže ešte v r. 2018 vnútro zasiahlo a preto valorizácia VD na spôsob § 68 ods. 16 bude až od roku 2022.(až som si to správne vysvetlil).http://www.epi.sk/zz/2018-190 … § 143 ah ods. (5) Na zvyšovanie dávok výsluhového zabezpečenia v roku 2018 sa nepoužije § 68 ods. 16.Ak by do toho teraz vnútro opätovne nezasiahlo, resp. nevstúpilo … nie som si istý, či by sa bez zásahu parlamentu v tomto roku § 68 ods. 16 aktivoval sám od seba.Možno máte pravdu, že najskôr áno…
Valorizáciu VD v r. 2012, 2016 a 2017 som bral ako nulovú, keďže najnižšia valorizácia VD a to 6 centov v roku 2016, prípadne 27 centov v roku 2017 sa ani ináč nazvať nedá.
@Miro Palfi:…eďže valorizácia VD minulého roku (r. 2018) bola parlamentom schválená iba na jeden rok.Čiže valorizácia by bola opätovne (na dlhšie obdobie ” 0 ” ), ako v r. 2012, 2016, 2017…
.
Sorry, ale to je blbosť.
§ 143ah, ktorý upravoval minuloročnú valorizáciu bol jednorazový a platil len 1 rok (viď ods. (5) uvedeného paragrafu, ktorý len pozastavuje platnosť § 68 ods. (16) v roku 2018).
Takže ak by do toho teraz vnútro nezasiahlo, tak tento rok by platil ods. (16) § 68, ktorý dňom 1.7.2018 zavádza valorizáciu výsluhových dôchodkov “o percento zvýšenia dôchodkových dávok ustanoveného vo všeobecných predpisoch o sociálnom poistení na kalendárny rok, v ktorom sa tieto dôchodky z výsluhového zabezpečenia zvyšujú”.
Takže miesto 0,6€ za kalendárny rok by boli VD valorizované o 2,6% z reálnej sumy dôchodku. Každý si môže zobrať kalkulačku a spočítať si či by dostal menej, alebo viac.
Môj laický-lopatistický (optimistický) pohľad po súhrne doterajších komentárov:
Doterajší vývoj schvaľovania legislatívneho procesu valorizácie VD naznačuje, že valorizácia výsl. dôchodkov do r. 2021 (vrátane) bude 0,60 eura za každý praktický odslúžený rok služobného pomeru.T.j. valorizácia VD bude po celkovom schválení návrhu zákona v NR SR, ako minulý rok.Čo je podstatný rozdiel napr. oproti rokom 2012, 2016 a 2017, kedy bola najnižšia valorizácia výsl. dôchodkov praktická nula.(0).Ak by nebol tentokrát vládny návrh valorizácie VD zák. č. 328/2002 Z.z. predložený a prerokovaný v parlamente aj bez našich hromadných pripomienok (napr. prípadné predčasné voľby) a zároveň by nebol ” aktivovaný ” v zákone č. 328/2002 Z.z. v prechodnom ustanovení § 143 ah ods. 5 (použitie § 68 ods. 16), bolo by možné – mohla by nastať reálna situácia, že valorizácia výsl. dôchodkov do budúcnosti by nebola žiadna, keďže valorizácia VD minulého roku (r. 2018) bola parlamentom schválená iba na jeden rok.Čiže valorizácia by bola opätovne (na dlhšie obdobie ” 0 ” ), ako v r. 2012, 2016, 2017…
Preto, až prejde parlamentom vládny návrh zákona aj v druhom a treťom čítaní, čo je vysoko pravdepodobné, pretože do druhého čítania bol návrh zákona posunutý vysokým kvórom až 146 poslancov parlamentu, je tu vysoká pravdepodobnosť, že návrh zákona bude schválený ako celok.Pred druhým čítaním v parlamente je ešte priestor najmä pre najväčšie občianske združenia silových zložiek (APVV, ZV SR) navrhnúť-podať na prerokovanie do príslušných výborov parlamentu pozmeňujúci návrh, aby sa pri výpočte valorizácie výsl. dôchodkov vychádzalo z VD a nie z SD, ako je to v návrhu zákona.Tak, ako to bolo v návrhoch v zásadnej hromadnej pripomienke na Slov-lexe.Určite takáto aktivita o.z. APVV aj ZVSR by mala pred druhým čítaním zákona v NR SR väčšiu váhu, ako prípadné návrhy na možnú dodatočnú zmenu-úpravu návrhu zákona u jednotlivcov…
(preto aj doterajší vývin situácie v parlamente pri valorizácii našich výsl. dôchodkov považujem za úspech – mýlim sa?)
Pre mňa mlátenie prázdnej slamy. Nik sa nezaoberá súčasným stavom ale poukazuje na roky 21-22 .Tak ako som napísal už predtým ,píše sa to aj na stránkach APVV, veľa VD je súčasne poberateľov aj SD tak im predsa nebudeme dvíhať aj VD.Stačí iba raz.Pritom zabúdajú , za akých okolností nám boli SD priznané.
Na moje podnety zaslané predsedovi vlády SR, štátnemu tajomníkovi MV SR a generálnemu riaditeľovi OSZPS som dostal nasledujúc spoločnú odpoveď:
Vec:: Zvyšovanie dávok výsluhového zabezpečenia – zaslanie
Odboru sociálneho zabezpečenia sekcie personálnych a sociálnych činností a osobného úradu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „odbor“) boli doručené na vybavenie Vaše podania, ktoré ste zaslali štátnemu tajomníkovi Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a predsedovi vlády Slovenskej republiky vzťahujúce sa k navrhovanému zvyšovaniu dávok výsluhového zabezpečenia, ktoré sú uhrádzané z osobitných účtov v súlade s ustanoveniami zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 328/2002 Z. z.“).
Po ich podrobnom preštudovaní je potrebné poukázať na to, že dôchodkové zabezpečenie občana, ktorý vykonával štátnu službu v bezpečnostných zboroch, záchranných zboroch a v ozbrojených silách, je nutné vnímať v súvislostiach inštitútov a vzťahov osobitného systému sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov a súčasne v celospoločenských súvislostiach v nadväznosti na všeobecný systém sociálneho poistenia. Existencia celého osobitného systému sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov vyplýva z potrieb podpory výkonu štátnej služby v bezpečnostných zboroch, záchranných zboroch a v ozbrojených silách ako zamestnania, ktoré v zásade nie je celoživotným a je podľa potrieb štátu vykonávané len po určitú dobu.
Práve zákon č. 328/2002 Z. z. upravuje osobitné podmienky na vznik nároku na dávky sociálneho zabezpečenia vrátane dávky výsluhového zabezpečenia, ktorým je výsluhový dôchodok, odlišne od všeobecného systému sociálneho poistenia upraveného zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Predložený návrh zvyšovania dávok priznaných z výsluhového zabezpečenia sa v nadväznosti na ostatné úpravy, ktoré boli prijaté v minulosti, ustanovuje tak, že sleduje aj ciele podpory výkonu štátnej služby po dlhšiu dobu.
Navrhované, vládou SR schválené a Národnej rade SR predložené riešenie zvyšovania (valorizácie) aj výsluhových dôchodkov na obdobie rokov 2019 až 2021 je potrebné posudzovať aj vo väzbe všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich problematiku dôchodkového poistenia a dôchodkového zabezpečenia v Slovenskej republike, tzn. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
Vzhľadom na skutočnosť, že ide o osobitný systém sociálneho zabezpečenia, navrhované zvýšenie priznaného výsluhového dôchodku zohľadňuje len skutočnú dobu trvania služobného pomeru, pričom od 1. júla 2022 mechanizmus zvyšovania aj výsluhového dôchodku bude závisieť od medziročného rastu spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov vykázaného Štatistickým úradom Slovenskej republiky za prvý polrok kalendárneho roka, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku, v ktorom sa zvýšenie vykonáva.
Práve navrhovaný mechanizmus zvyšovania výsluhových dôchodkov je nastavený tak, aby sa aj znižoval rozdiel medzi jednotlivými výškami priznaných výsluhových dôchodkov a zároveň sa podporoval dlhodobejší skutočný výkon štátnej služby v ozbrojených bezpečnostných zboroch, Hasičskom a záchrannom zbore, Horskej záchrannej službe, Národnom bezpečnostnom úrade, Slovenskej informačnej službe a ozbrojených silách.
S úctou JUDr. Ivan Fufaľriaditeľ odboru
Na vedomie Úrad vlády SR, Kancelária predsedu vlády SR Oddelenie styku s verejnosťou, Námestie slobody č. 1, 813 70 Bratislava 1
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1338) – prvé čítanie.Dátum: 27. 3. 2019, Číslo schôdze 43, Bod programu: 9, Číslo tlače: 1338
Výsledok hlasovania o tom, aby bol návrh zákona prerokovaný v druhom čítaní NR SR schválila návrh zákona do druhého čítania.
Prítomní: 147, Za: 146 , Proti: 0, Zdržal sa: 1
V hre je momentálne aj možnosť, že parlament žiaden zákon neschváli, lebo ako vidíme v hre sú práve teraz aj predčasné voľby. No je vtom našom krásnom štáte ale poriadny zmätok. A na takú krajinu môže byť len ťažko niekto hrdý.
So schvaľovaním v NR SR to to nebude až také horúce, keďže najskôr to musia prerokovať výbory (a o tom sa bude na schôdzi hlasovať) – a to “…Výbor NR SR pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor NR SR, Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť a Výbor NR SR pre sociálne veci s lehotou na prerokovanie 3. 5. 2019…” a následne “…gestorský výbor Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť s lehotou na prerokovanie 7. 5. 2019…”. Takže reálne sa bude zákon schvaľovať až v máji. Pochybujem, že parlament zmení navrhnuté termíny .
Program 43. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky so začiatkom 26. 3. 2019 o 13:00
Neprerokovaný bod programu9.1338Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1338) – prvé čítanie.
Vládny návrh zákona uvedie ministerka vnútra Slovenskej republiky.
Spravodajcom bude člen navrhnutého gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Je to tažký boj, lebo tí čo sú pri korytách si do toho moc keca´t nedajú.
Ja som sledoval televíziu, hlavne TA-3, v posledných týždňoch, jak mi to situacia a okolnosti dovolili. A zaregistroval som komentár dr. Milan a Kolena, ohľadne zvyšovania, resp, valorizácie VD. Plne s ním súhlasím.!!! Nech sa valorizuje o percenta také, alebo onaké, ale nech to je vztiahnuté k danému dôchodku a nie k dôchodku “kde koho”! jak to bolo teraz urobené, ale k danému druhu dôchgodku, daného vyslužilca.. A aj rezortne, hasičovi k hasičskému, sudcovi k sudcovskému… vojakovi k vojenskému, horskému vodcovi k “horalskému”…. A nie k akemusi priemeru starobnému, s ktorým nemá väčšina z nás -mimo nás postarších kmeťov- momentálne nad 62 rokov- žiadný vzťah. Nám “kmeťom” predsa už valorizovali v januári týmto štýlom SD.
Nehnevajte sa kolegovia,aj rezortní, aj mimorezortní, ale mne z toho všetkého vyplýva, že okrem nás vojakov vo výslužbe, prípadne v zálohe, ste momentálne všetci socialne tak dobre na tom, že to vás vôbec netankuje a sedíte si na konári a je vám dobre. To je len môj názor, ale polemizovať o ňom môžeme… Hoc polemizovať sa malo na tom medzirezortnom konaní… Či?
A a znovu je tu DISKRIMINÁCIA ako vyšitá.prečo sa naše dôchodky majú vypočítavať podľa civilných ? aby sa nezaťažoval vojenský systém ? MO nevie zaistiť zvyšovanie VD ale jednoducho pridá každému vojačkovi 300 E, zaujimave počty ,raz sa dá druhy raz niečo nemožné. Však prečo by sa mali zvyšovať VD ak je niekto presvedčený že každý má aj SD.
JUDr. Hristo Gluškov, prezident APVV, 04001 06 marec 2019 04:11
Aj keď som bol písomným stanoviskom z Legislatívnej rady vlády SR k prerokovaniu návrhu novely zákona č. 328/2002 Z. z. k novému mechanizmu zvyšovania výsluhových dôchodkov informovaný, že uplatnené pripomienky LRV mali iba legislatívno-technický charakter a nemali žiadny vplyv na vecný obsah návrhu predmetného zákona, po preštudovaní predloženého návrhu, ktorý bol doručený dňa 4.3.2019 vláde SR a po kladnom odporúčaní Sekcie vládnej legislatívy Úradu vlády SR bol návrh novely zákona zaradený do programu rokovania vlády na dnešný deň, som zistil aj tieto rozdiely:
1. Návrh zákona je “iba” na obdobie do 31.12.2021 (dôvod čiastočná akceptácia požiadavky verejnosti).
2. § 68 ods. 16 sa v tomto období nepoužije – čo znamená, že od roku 2022, ak sa opäť nezmení zákon, bude platiť to, že VD sa budú zvyšovať “iba” o percento zvýšenia dôchodkových dávok (rast spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov) bez garancie minimálnej sumy valorizácie.
https://www.cas.sk/clanok/813681/slovakov-cakaju-zmeny-vo-vysluhovych-penziach-ako-si-polepsia-byvali-policajti-ci-vojaci/
K príspevku p.Horváta ,preto tam je také vysoké číslo u VD lebo niekto navrhol aby sa príspevok za službu nevolal renta , aby bol pekný tak navrhol výsluhový dôchodok.
Príspevky za službu v minulosti boli , po dosiahnutí dôchodkového veku sa preklápali do SD. A bolo vymalované , všetci rovnako.
Bohužiaľ nedisponujem najčerstvejšou štatistikou, ale podľa mňa sa uvedené čísla nerozchádzajú oproti histórii,
úmrtnosť v roku 2008/2009: poistenci MV SR 20,62/19,95%, poistenci MO SR 18,5/16,6% MSVaR 9,8/9,6%.
Peter Horvat napísal: 7. marca 2019 v 17:45 – čo to má spoločné s tým čo píše Jozef? Iba napísal, aké sú percentá odvodov, v čom neklame. Koľko VD sa dožije priemerného veku života? Sú poberatelia SD ktorí sa dožijú 95 či viac rokov, tiež takí, čo sa ani toho SD nedožijú…. Sú VD, ktorí sa nedožijú ani toho priemeného veku, respektíve “šľak ich trafí” pár mesiacov po odchode do VD… dĺžka poberania SD, či VD je vecou osobného zdravia, či šťastia každého jedinca, nemôže to mať vplyv na výšku, či valorizáciu SD alebo VD…. podstata je práve v tom čo Jozef opisuje – ak robím a odvádzam viac, chcem aj po skončení aktívneho života mať viac ako ten, čo odvádzal menej. Aj tomu sa hovorí “princíp zásluhovosti”…..Ak dôchodca zomrie, poteší to jedine štát, respektíve sociálnu poisťovňu každého druhu….
Predpokladaná dĺžka života slovenských mužov predstavuje necelých 74 rokov. Do VD Môžeš teoreticky odísť v 40 rokoch. Takže VD poberáš približne 34 rokov. Civilný dôchodok je od 62 rokov takže civili ho poberajú
približne 12 rokov a to je sakra rozdiel. Takže s tym čo napísal p. Jozef Kotulič by sme asi neuspeli.
Stanovisko o tom, že ak nám výsluhové dôchodky počítajú podľa osobitného zákona a nie podľa všeobecného zákona, tak aj valorizácia by mala odvíjať podľa osobitného zákona 328/2002 Z.z. chcem podporiť nasledujúcimi číslami.
1. podľa všeobecného zákona civili zo svojho príjmu odvádzajú na svoj dôchodok 4 % a ich zamestnávateľ 14 %. Spolu je to 18 %. Pri hrubom priemernom mesačne príjme 1 000 euro to teda mesačne činí 180 euro.
2. vojaci podľa osobitného zákona zo svojho príjmu na svoj dôchodok odvádzajú 7 % a ich zamestnávateľ 20 %. Spolu je to 27 %. Pri hrubom priemernom mesačne príjme 1 502 euro to teda mesačne činí 405,54 euro.
Tak že, ak si vojak zo svojho priemerného platu mesačne odvedie na dôchodok o 225,54 euro viac ako si odvedie zamestnanec v civile, potom sa skutočne natíska otázka, prečo sa to nezohľadňuje aj pri výpočte valorizácie výsluhových dôchodkov. Podľa mňa poslanci NR SR o tomto fakte ani netušia a aj preto sa nás nevedia alebo nechcú zastať.
Napriek tomu, že výsluhovým dôchodcom, invalidným výsluhovým dôchodcom, sirotám po výsluhových dôchodcoch, ako aj vdovám a vdovcom po výsluhových dôchodcoch sa idú vládnym návrhom zákona znižovať valorizácie ich výsluhových dávok, prezentuje sa to na verejnosti ako zvyšovanie výsluhových dávok. Je to habaďura na výsluhových dôchodcoch a aj pre širokú verejnosť. Verejnosť si na základe takto falošne podanej informácie bude myslieť, že výsluhovým dôchodcom sa bude pridávať na valorizácii ich výsluhových dávok. Čo nie je samozrejme pravda. Keby bola ponechaná právna úprava o valorizácii na základe inflácie tovarov a služieb pre domácnosti dôchodcov, ako to je teraz platné vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia, ako aj v osobitnom systéme sociálneho zabezpečenia, nebola by zrejme žiadna nespokojnosť v radoch výsluhových dôchodcov, ich sirôt, a oprávnených pozostalých. Pretože by na tom boli rovnako ako bežní civilní dôchodcovia. Lenže vládny návrh zákona ide diskriminovať výsluhových dôchodcov, siroty po nich a oprávnených pozostalých voči civilným dôchodcom, sirotám a oprávneným pozostalým. Prečo nemôžu mať výsluhoví dôchodcovia takú istú valorizáciu ako civilní dôchodcovia? A to po celé tri roky? Je zrejmé, že schválením návrhu zákona dôjde k porušeniu zásady o rovnom zaobchádzaní. A to zákonom. O ktorom to môže vysloviť, že je v rozpore s ústavou, ktorá takúto zásadu upravuje, ústavný súd. Výsluhoví dôchodcovia budú iste sledovať dianie v parlamente či ich práva budú rovné s právami civilných dôchodcov.
Odkaz pre – JK napísal: 7. marca 2019 v 13:06
Jozef, myšlienka na samostatnú silnú organizáciu výslužilcov nie je úplne nová. O niečo podobné sme sa snažili na prelome rokov 1989 a 1990 pri zakladaní federálneho zväzu vojakov z povolania. S tým, že právne síce nebolo možné založiť stranu ani odborovú organizáciu, ale reálne postavenie zväzu bolo také silné, že ho vtedy plne akceptovalo nielen ministerstvo obrany ale aj ostatná civilná verejnosť. Jednou z jeho vymoženosti bola skutočnosť, že sa povinne vyjadroval k návrhom zákonov, ktoré mali dopad na vojakov z povolania a jeho odborníci sa zúčastňovali jednaní legislatívnej komisie ministra obrany. Toto mne osobne chýba v dnešnom Zväze vojakov a aj preto som z neho už vystúpil.
…To je ďalší krok na odradenie záujemcov o profesionálnu službu v OS SR.
Nemôžem súhlasiť s tým, že by valorizácia (ako ju navrhoval Dr. M. Kolen) ohrozovala celý dôchodkový a sociálny systém SR. To je dnešný výmysel a nezmysel.
Pamätáme si, že 150 poslancov NR SR si len nedávno zvýšilo (podľa svojej ľubovôle a svojvôle) svoje platy o 1 400.-€ mesačne. Čo a koho tým ohrozili?
Možno sa tak stalo na úkor 40 000 výsluhových dôchodcov, ktorých nemilosrdne odrali o objektívnu valorizáciu a sami sebe pridali.
Idú voľby – tak voľte a veľmi dôkladne a starostlivo narábajte so svojim hlasom. Je to na Vás.
S priateľským pozdravom
JUDr. M. ĎURINA
https://www.rtvs.sk/radio/archiv/1123/1091559
JK.
Dobrý deň, zase komentáre a komentáre a úvahy a úvahy a v postate sme od roku 2012 nič nevymysleli a stále melieme len naprázdno.Tu jednoznačne pre nás vyplýva : NEVOLIŤ TÝCH, KTORÍ NÁM “VD” SÚSTAVNE a CIEĽAVEDOME ŠKODIA.Najmenej 3x som na týchto stránkach napísal založme si vlastnú stranu a potom s nami už nikto nebude mávať a krútiť tak ako on bude chcieť. Veď nás je dosť a popritom máme ešte aj známych a rodiny, takže dostatočný volebný potencial na to, aby to raz skončilo.
Pre Marián napísal: 6. marca 2019 v 18:58
Len tak pre zaujímavosť som si spočítal, že do r.2013 sa mi VD zvyšoval priemerne o 6,17% ročne a to v r.2012 sme utreli hubu a nedostali sme NIČ. Od r, 2014 sa VD zvyšovali o 0,??? % ročne aj keď stále počúvame v médiách ako sa našej ekonomike darí.
Tie návrhy zvyšovania VD na ďalšie obdobie sú zasa o ???? %. Inflácia je cez 2% , takže sme stále chudobnejší a chudobnejší. Nepriaznivá správa pre nás dôchodcov je, že dôchodky nerastú takým tempom ako ceny potravín a energii. A som zvedavý, koľko % dostanem pridané na VD v tomto roku, keď len za energie dávam každý mesiac o 5,6 % viac ako minulý rok čo je v mojom prípade o 8,40 €.
Porozmýšľajme, a uvážme ako dalej.
Doko má pravdu čo nám SMER dal? Hneď po nástupe zrušil valorizáciu VD, navyše ich chcel zdaniť 19% a zaviesť odvod vo výške 10%.
Umelo vyvolával negatívne nálady ľudí voči VD, že VD majú neprimerane vysoké dôchodky a to všetko len preto, aby sa starobný dôchodci nepýtali prečo i oni nemajú také dôchodky ako vojaci a policajti.
Idú voľby, ak chceme nejakú zmenu rozmyslime si dobre koho budeme voliť…
Ľudia ja sa vám divím, že ste nenapraviteľní optimisti. Ak by neexistovala politická dohoda vo vláde, že treba stále znižovať reálnu hodnotu výsluhových dôchodkov, potom by nám ich bez mihnutia oka valorizovali tak ako civilom a to o 2,6 % a nie o vymyslené 2 % a ešte k tomu o nejaký znížujúci koeficient 0,6. Veď tu neide iba o ministerku vnútra, ktorá zákon do vlády predložila ale aj o ministra obrany, ministra spravodlivosti a ministra financií, ktorí tiež majú výsluhových dôchodcov a nepostavili sa proti diskriminačnej valorizácii. Tu rukolapne vidieť, že politici pod vedením Smeru – SD už od roku 2012 o výsluhových dôchodcov vôbec nestoja, lebo sme im úplne ukradnutí. Dajme im preto pocítiť náš postoj už teraz a nevoľme za prezidenta kandidáta Smeru – SD, veď od roku 2012 sa s nami zahráva Smer – SD ako keby sme boli hlupáci a nevideli sme ako nás protiprávne diskriminujú. A že vraj im záleží na silových zložkách. Figu im záleží.
Stefan Bukovan, dik za odpoved. Bude to este zaujimave…
@Vlasto: zabudol som doplniť, že podľa stránky vlády bol návrh schválený tak, ako bol predložený.
@Vlasto novinári nevedia čítať a keď náhodou niektorý čítať vie, tak má problém s pochopením napísaného. Vo vláde je novela 328/2002 s účinnosťou od 31.5.2019 a platnosť upravenej novelizácie je od 1.7.2019 do 31.12.2021. Čo bude potom je vo hviezdach (pretože ak prejde navrhovaná novela zákona o štátnej službe PrV, ktorá by mala ešte do konca roka zvýšiť platy PrV o cca 40%, tak sa práve v roku 2021 začne prejavovať priznávanie rapídne zvýšených VD vojakom, čo majú dnes odslúžených 21 a viac rokov).
Pre zaujímavosť, o koľko % sa nám zvalorizovali VD od roku 2011, rsp. od r. 2012 – mne to vychádza cca 3 percentá / pri odslúžení 22 rokov v OS SR /. V priemere necelé 0,4 % ročne za posledných 7 / resp. 8 / rokov.
p.Kolen, vsimol som si, ze dnes vsetky media uvadzaju platnost zvysenia VD od maja buduceho roka, nejako mi to nesedi. Poprosim vas, viete ako to vlastne je Vladou SR schvalene? Dakujem.
Pre Ivana 6.3. 2019 v 16:42. Podľa pôvodne predloženom návrhu by bolo došlo k zrušeniu ustanovení § 68 ods. 16, to je valorizáciu vykonávať podľa všeobecných predpisov, to je podľa novelizovaného § 82 zák. 461/2002 Z.z. to je podľa medziročného rastu spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov o tzv. dôchodcovskú infláciu. Nezrušením tohto ustanovenia od 1.7.2022 sa valorizácia VD rovnako ako valorizácia SD od 1.1.2021 bude vykonávať o dôchodcovskú infláciu.
Prepáčte pán Kolen, ale mne ten zásadný rozdiel v tom čo preddloží vláda do NRSR akosi uniká. Môžte mi to nejako jednoduchšie objasniť. Ďakujem.
Dnes asi pred 15,00 hod som ako zástupca výsluhovej dôchodcovskej verejnosti poskytol rozhovor redaktorovi RTVS Rádio žurnál ktorý bude pravdepodobne dnes o 18,00 hod. odvysielaný.Bude možné si ho vypočuť aj z archívu.
Doplňujúce informácie k zverejneniu môjho listru predsedovi vlády. Dňa 26.2.2019 Milan Sloboda na tomto webe zverejnil druhý môj ne čistopis listu predsedovi vlády, ďakujem.
Ale, ja som už dňa 23.2.2019 spolu s JUDr. Mariánom Ďurinom zaslal predsedovi vlády štvrtý ďalej mnou upravený čistopis ktorý má ďaleko kvalitnejšie formulácie. Myslím si, že tento môj list ktorý som zaslal predsedovi vlády a navedomie ďalším asi 40 funkcionárom rozhodol o neprijatí pôvodného návrhu gestora,ale o prijatí prechodných ustanovení § 143aj.
Dňa 23.2.2019 som predsedovi vlády a na vedomie všetkým ministrom, predsedom a vedeniu koaličných strán (5), tajomníkovi Hospodárskej rady vlády,tajomníkovi Legislatívnej rady vlády a tajomníčke Rady vlády pre práva seniorov zaslal žiadosť v ktorej som ich informoval o dôvodoch prečo by nemal byť gestorom zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov akceptovaný predložený návrh s ktorým nesúhlasí drvivá väčšina poberateľov VD. Ako aj, že na rozporovom konaní nebol odstránený rozpor z HP, čo je uvedené v predkladacej správe.
Aj z uvedených dôvodov vláda neakceptovala predložený návrh zmien gestorom.Vláda na na rokovanie NR SR predloží nie gestorom navrhované zmeny v § 68 ods. 1 až 5 ale, predloží § 143aj Prechodné ustanovenia v ods. 1 účinné od1.7.2019 do 31.12.2021 a v ods. 2 kde sa VD zvyšujú o pevnú sumu ako podiel z 2 % priemernej mesačnej sumy SD a čísla 15 a vynásobí sa počtom rokov trvania služobného pomeru ČO JE ZÁSADNÝ ROZDIEL!!! Ods. 3, 4 a 5 rieši zvyšovanie invalidných, vdovských, vdoveckých a sirotských VD z 2 % SD.
Pritom rozhodujúci je ods. 6. Citujem “Na zvyšovanie výsluhových, invalidných, vdovských, vdoveckých a sirotských VD sa od 1.7.2019 – 31.12.2021 nepoužije ustanovenie § 68 ods, 16”. To znamená, že pre valorizáciu VS od 1.7.2022 sa bude vykonávať podľa všeobecných predpisov, to znamená podľa dôchodcovskej inflácie. Lopaticky povedené ne prijatím gestorom navrhovanej novely § 68 ods. 1 nedôjde k zrušenou § 68 ods. 16 čo hrozilo! Od 1.7.20122 valorizovať sa bude podľa dôchodcovskej inflácie, čo je úspech.
Konštatujem, že rozpor z HP ktorú som obhajoval nebol odstránený. Dôsledkom tohto do 30.6.2022 naďalej bude nerovnaké zaobchádzanie medzi domácnosťami výsluhových dôchodcov a domácnosťami starobných dôchodcov, bude pretrvávať skrivodlivosť.
Príklad lopaticky povedané pre rok 2019 je podstatný rozdiel valorizovať z 2 % z SD a s počtu odslúžených rokov, alebo na základe 2,6 % dôchodcovskej inflácie z konkrétnej sumy poberaného VD. Matematika nepustí. Na úkor poberateľov VD sa budú zvyšovať prebytky osobitných účtov a bude sa znižovať deficit osbitnho účtu vojakov.
TA3 https://www.ta3.com/clanok/1149722/rokovanie-vlady-o-dialnici-aj-o-zvysovani-dochodkov.html
Hlavná vec, že ministerstvo vnútra plánovalo novelu valorizačného mechanizmu, ktorá už bude dlhodobá a pre väčšinu výsluhových dôchodcov. Výsledok je ani dlhodobá, ani nie pre väčšinu VD. Je to veľmi smutné keď od roku 2012 nie je schopné ministerstvo vnútra vypracovať a predložiť kvalitný zákon pre valorizáciu výsluhových dôchodkov. To akože teraz každé dva roky budú politici tento zákon otvárať a traumatizovať výsluhových dôchodcov, či bude alebo nebude valorizácia VD. Každý výsluhový dôchodca si svoje záväzky voči štátu splnil, tak nech si ich plní aj štát voči výsluhovým dôchodcom.
Je smutné, že sa ľudia v tejto “malebnej” krajine musia dožadovať, aby si štát plnil zodpovedne svoje povinnosti. A je jedno, či ide o zamestnancov, živnostníkov, podnikateľov alebo dôchodcov akéhokoľvek druhu. A ešte smutnejšie je, že sa politikom darí ľudí štvať navzájom proti sebe. Chudoba sa háda a bije a vrchnosť sa len smeje a veselo kradne milióny. Sme mi ale hlúpi národ. No a ako možno potom byť na takýto národ hrdý?
A návrh už bez komentára:
„§ 143aj
Prechodné ustanovenia účinné od 31. mája 2019
(1) Od 1. júla 2019 do 31. decembra 2021 sa výsluhové dôchodky, invalidné výsluhové dôchodky, vdovské výsluhové dôchodky, vdovecké výsluhové dôchodky a sirotské výsluhové dôchodky zvyšujú podľa odsekov 2 až 5.
(2) Výsluhový dôchodok priznaný a vyplácaný do 30. júna príslušného kalendárneho roka sa zvyšuje od 1. júla príslušného kalendárneho roka a výsluhový dôchodok priznaný
od 1. júla do 31. decembra príslušného kalendárneho roka sa zvyšuje odo dňa jeho priznania o pevnú sumu, ktorá sa zistí ako podiel 2 % z priemernej mesačnej sumy starobného dôchodku vykázanej Sociálnou poisťovňou k 30. júnu kalendárneho roka, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku, zaokrúhlenej na celé euro smerom nahor a čísla 15 a takto zistená suma sa zaokrúhli na najbližší desať eurocent smerom nahor a následne sa vynásobí počtom rokov doby trvania služobného pomeru. Do doby trvania služobného pomeru sa na účely zvýšenia výsluhového dôchodku nezapočítava doba výkonu služby získaná zvýhodneným započítaním a doba služobného pomeru získaná zvýšením podľa § 123 ods. 2 písm. a).
Prerokovanie zákona je uvedené ako bod č.10 na https://rokovania.gov.sk/RVL/Negotiation/972
V programe 144. rokovania vlády na deň 6.3.2019 nie je zatiaľ zahrnuté prerokovanie novelizácie zákona č.328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov.
K Jozefovi:
Tie pojmy v zátvorkách som úmyselne uviedol slangovo.Nie,z neúcty k spomínaným skupinám VD a iným.Veď na verejnosti sme takto oslovovaní bežne, tak si nemyslím, že by sa tu a teraz mal niekto urážať za to, že som nepoužil oslovenia podľa predpisu.