Verejný priestor pre diskusiu www.bezpzlozky.eu
Pavol Bada administrátor www.bezpzlozky.eu zrozumiteľne vyjadril svoj zámer vytvoriť verejný priestor pre diskusiu a prezentáciu odborných stanovísk k oblastiam záujmov cieľovej skupiny, ktorá svoj kariérny život alebo záľubu spojila so sférou vojenstva, bezpečnosti, ochrany života a majetku.
Ako sa ďalej sám vyjadril, určite sa časom objavia neprajníci tohto webu, ktorí budú spochybňovať jeho existenciu a obsah. Som však presvedčený, že to, čím sa od iných profesijne a odborne zameraných stránok odlišuje, je okrem zaujímavého obsahu predovšetkým uplatnenie práva na priestor verejne sa vyjadriť, ako základného práva občana demokratickej spoločnosti a teda aj občana-vojaka, občana-policajta a ďalších občanov v služobnom pomere vykonávajúcich náročnú a obetavú službu v prospech celej spoločnosti.
Vytvára priestor na právo kriticky sa vyjadriť k tomu, čo je pre iných „tabu“ a neprijateľné z hľadiska ohrozenia osobných ambícií a pozícií, čo zakrývajú rúškom uzavretosti systému, či riešenia problémov výhradne služobnými postupmi pod hrozbou postihov nositeľov kritických názorov dožadujúcich sa nápravy krívd a omylov.
Preto by mal web www.bezpzlozky.eu dôsledne napĺňať obsah výroku Voltaira : „Nesúhlasím s tým čo hovoríš, ale do poslednej kvapky krvi budem brániť tvoje právo povedať to“. Právo vyjadriť sa musí mať, tak ako uvádza Pavol Bada určité osobné regulatívy, ktoré nepoškodzujú ľudské a občianske práva iných občanov garantované Ústavou Slovenskej republiky. Podľa J.J. Rousseau: „Moja sloboda ( v našom prípade vyjadrenia sa) končí tam, kde začína sloboda druhého“.
Obmedzenia vo vyjadreniach môžu byť dané len zo zákona, ale nie subjektívnym rozhodnutím jednotlivca. Ak má byť náš postoj kritický, mal by mať podľa I. Kanta dve roviny. Prvá rovina je mať odvahu kriticky myslieť a druhá ak chcem kritizovať , tak kritizovať na pevných rozumových základoch.
Nechcime za každú cenu odhaľovať pravdy, lebo ako to v živote často chodí žiadna pravda nie je absolútna a každý sa snaží prezentovať svoju pravdu.
Jaroslav Junek
- – – – – –
Avízo pre diskutujúcich
Web bezpzlozky.eu je nestranný, nepodporuje žiadnu politickú stranu.
Jedným zo základných princípov jeho fungovania je, že odmietame aktívne spájanie sa s politikmi a politickými stranami.
Mali by sme sa snažiť odhaľovať najmä predsudky, omyly, pochybenia, porušenia práva a etických noriem ku ktorým sa zaväzoval vstupom do služobného pomeru každý vojak ozbrojených síl a príslušník bezpečnostných a záchranárskych zložiek.
Webmajster
- – – – – – –
Odpoveď MO SR na otázky kolegu Vratislava Mojša tu:
K USA som to našiel presnejšie
Americký Senát schválil rekordný balík na podporu ekonomiky USA zasiahnutej pandémiou choroby COVID-19. Hodnota stimulačných opatrení je 2,2 biliardy dolárov. Snemovňa reprezentantov o nich bude hlasovať v piatok a prezident Donald Trump povedal, že opatrenia podpíše, akonáhle ich dostane na stôl. Zákon, ktorý má 880 strán, je najrozsiahlejším súborom stimulačných opatrení v americkej histórii a podľa vodcu opozičných demokratov v Senáte Chucka Schumera je bezprecedentný, pretože musí odpovedať na nebývalú krízu.
Ku Slovensku – Slovensko zháňa na finančných trhoch miliardy eur. Potrebuje ich ako soľ na boj s ekonomickou krízou spôsobenou koronavírusom. Požičať si síce nie je až taký problém, ale získať veľké objemy takých lacných úverov, na aké sme si zvykli, už áno. Ide o veľa. Dôsledky zlého úverovania môžu pocítiť budúce generácie.
použil som výsek-monitoring zo slovenskej internetovej tlače – masmédií
Filip, na prvom mieste pri Covid – 19 je a mali by byť životy a zdravie občanov.Ale, pokiaľ NATO požaduje 2 % HDP SR na zbrojenie aj v tejto celosvetovej pandémii, či máme 1,6-2 miliardy na F-16…, potom by malo byť aj na výsl. dôchodky.A čo sa týka peňazí, na zvládnutie Coronavírusu schválil-napumpoval napr. Americký kongres do ich ekonomiky 2 bilióny dolárov.Podľa masmédií Nemecký parlament schválil na prekonanie pandémie cca 750 miliárd až 1,1 bilióna eur.Teda akú adekvátnu časť finančnej podpory by malo dnes do našej ekonomiky, na podporu zamestnanosti-prekonaniu krízy naliať Slovensko ?…
Nemci majú minimálnu mzdu cca 1 500 eur, Slováci iba cca 600 eur a pritom poniektorí politici-expolitici, či iní experti vo svojich vyjadreniach prízvukujú vysoké príjmy našich zamestnancov vo firmách, vo výrobných podnikov.Skutočne ?Slovenský štátny dlh je pritom najnižší spomedzi štátov ako Rakúsko, Nemecko, nehovoriac o toľko dnes skúšaných Talianov, Španielov, Portugalcov, Grékov… a pod.Už včera prijímal náš parlament sociálne balíčky ku tejto pandémii.Človek nemá do budúcnosti veľké oči, ale v tejto celosvetovej kríze-pandémii si držme všetci občania palce.Svet sa podľa všetkého aj pre Covid-19 do budúcnosti zmení a bude iný.
Mám vážne obavy ,že dnešná koronaviruse kríza a nasledujúca hospodárska recesia , budú posledným klincom do truhly výsluhových dôchodkov. Jednoducho nebude peňazí.
Práve hlásia na TA-3 v spravách, že na MO-SR bol odvolaný nejaký Hoľko, na návrh vlády. Nie je to čiste náhodou jeden z tých dvoch vysokopostavených VD-cov, čo za posledné 4 roky ani prstom nepohli v prospech naších VD, hoci mohli?
Ervin, len tak mimochodom, Miro je členom VVB, má preukazku tuším o číslo vyššie ako ja. Takže bol tam prijimaný, pravdepodobne so mnou súčasne.
Veď v poriadku, v komentári Miro Palfi napísal: 16. marca 2020 v 8:16 som uviedol, na koho som reagoval.Necitoval som všetko, písal som, že som citoval z posledného odstavca a rozšíril (to som síce nenapísal – ale preto viac príspevkov) o ďalšie fakty, ktoré možno nie každému sú známe.A k tomu poučovaniu.Nemal som to určite v úmysle.Ak to takto vyznelo, tak sa ospravedlňujem.Ale ako ináč diskutovať, vytvoriť si kontext keď naše poznatky nik nebral v úvahu a napriek dlhodobej diskusii 6 rokov postupne do r. 2020 boli predkladané recyklované návrhy týchto zákonov do parlamentu.Ten dátum 17. januára 2020 som tam dal, pretože nie každý sa s touto problematikou stretol v ucelenej forme, pričom tam v tomto období písalo množstvo našich kolegov v snahe aspoň skúsiť riešiť či objektívne poukázať na tento problém.S nádejou, že nás snáď kompetentní (resp. v tom čase aj opoziční politici) v dobrej viere vypočujú.Snáď.Predtým, než sa niečo nedobre aj diskriminačné schváli v parlamente.
Ja o koze vy o voze, diskutovať a poučovať čo si kto má naštudovať je rozdiel, ak to nevnímate, tak neni o čom.
Usmerujte sa medzi sebou.
PS- pokiaľ niekoho citujete, tak neprekrúcajte a neschovávajte sa niekoho, pán Dubeň na rozdiel od vás píše k veci, nie o tom čo si máme v osobnom volne naštudovať:
“Súhlasia občianske združenia zahrňujúce obranu a bezpečnosť s týmto návrhom? Vieme o koľko kolegov sa jedná, aký majú priemerný výsluhový dôchodok? Vieme posúdiť o ktoré útvary FMV ČSSR, MV SR, MV ČR, ZNV, ZS GŠ sa jedná? Dá si niekto (niektorí) námahu a analyzuje obdobné riešenia z Maďarskej republiky, Poľskej republiky, Nemecka a Českej republiky? Alebo sa väčšina uspokojí s tým, mňa sa to netýka? Podľa mňa by sa mali dotknutí kolegovia už vopred pripraviť a stanoviť si postupnosť krokov a nie reagovať až sa niečo prijme .”
O tom sa dá diskutovať aj podporiť – chápete ten obrovský rozdiel?
Z úvodného slova pána Juneka k tejto stránke:
….Preto by mal web http://www.bezpzlozky.eu dôsledne napĺňať obsah výroku Voltaira : „Nesúhlasím s tým čo hovoríš, ale do poslednej kvapky krvi budem brániť tvoje právo povedať to“,
…kde sa vzal tu sa vzal na stránku sa Ervín… ozval… ,alebo stará ľudová múdrosť : “Komu niet rady tomu niet ani pomoci… “. a naviac dodávam, že aj ak si to osobne aj neželá
Pán M. Pálfy a ďalši k predmetu diskutujúci, veľmi rád som si už dlho rád prečítal na tejto stránke Vaše názory a stanoviska k plošnému zdaneniu VD u niektorých príslušníkov v ozbrojených zložkách štátu a preto s Vami súhlasím, treba k tomu diskutovať aj na tejto stránke, pretože sa jedna aj o našich v tom čase slúžiacích kolegoch v jednotnom ZNB a to pri stanovovaní kolektívnej viny a v rozpore s vtedy i teraz platnou ústavou.
Nuž, k tým združeniam, citoval som z posledného odstavca komentára Lubomir Duben napísal: 15. marca 2020 v 15:20 – môžete sa presvedčiť
K tomu záveru – žiaľ už nemám rodičov, ani starých rodičov… Napriek tomu prajem aj Vám p. Ervín – pevné zdravie.
Ja nekritizujem správnosť resp.nesprávnosť názoru, mne sa nepáči že nás v združeniach považuje za takmer nevzdelancov, cit.:Občianske združenia zahrňujúce obranu a bezpečnosť aj slovenské politické strany by si mali naštudovať komentáre tejto rubriky od 17. januára 2020.
Záver: raď si svojej starej materi a nie nám! My vieme čo a ako máme konať, nehovorím že to je v rozpore s tým o čom píšete tu, avšak máme svoj program.
Ervín napísal: 16. marca 2020 v 9:09
Chce to kľud a pevné nervy, Pálfi nič zlé neurobil a takáto reakcia hovorí o nervozite z nejakého zlého rozhodnutia v minulosti, možno nedávnej…netreba zbytočne búriť hladinu, ale rozumne uvažovať a prijať aj názor iných…ak je rozumný, tak aj od takých čo nie sú členmi ZV SR či inej stavovskej organizácie…aj radový VD môže mať rozumný návrh, či??
Reagoval som na kolegu p. Ľubomíra Dubeňa, z dôvodu svojej príslušnosti k VD a zároveň SD, podľa dnes platných a účinných zákonov SR o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov tak podľa zák. č. 328/2002 Z.z., ako aj v súbehu dôchodkov podľa zák. č. 100/1988 Zb.Snažil som sa rešpektovať obsah úvodného článku tejto rubriky – aj zvýraznené červeným písmom.Je len na webmajstrovi, či budú moje príspevky ponechané, prípadne vymazané.(ak porušili etiku, prípadne dobré mravy, čoho nie som si vedomí).
Prajem Vám všetkým pevné zdravie a pekný deň.
RE Miro Palfi napísal: 16. marca 2020 v 8:16:
Prosím neraďte nám, členom ZVSR, VVB alebo PV čo máme alebo nemáme si naštudovať. Staňte sa členmi a potom môžete ovplyvňovať dôchodcovskú politiku vyslúžilcov tak ako my.
PS my máme svoje kluby a web stránky, tam diskutujeme.
Poniektoré politické strany a ich nominantov zjavne doteraz od r. 2014 nezaujímalo, že tisícky bývalých príslušníkov uvedených v spomínaných Prílohách majú čisté lustráky, majú tiež listinné dôkazy a to Osvedčenia o bezúhonnosti (nikdy neboli v štb) od bývalého FMV dnes už nebohého Jána Langoša, tiež zároveň aj zakladateľa ÚPN, či prešli previerkami civilných občianskymi komisiami a iba tak mohli pokračovať naďalej v služobnom pomere príslušníkov po 17. novembri 1989 a napriek tomu sú v uvedených zoznamoch uvedení… Pekne si to všetko protirečí.Hovorí sa tomu nekompetentnosť kompetentných politikov ?
Lubomir Duben napísal: 15. marca 2020 o 15:20
Občianske združenia zahrňujúce obranu a bezpečnosť aj slovenské politické strany by si mali naštudovať komentáre tejto rubriky od 17. januára 2020 o 9:18 vyššie a tiež na webe Policajt vo výslužbe od 16. januára 2020.Linky sú nižšie v príspevkoch.Tam by sa dozvedeli (až doteraz tak neurobili… ), že sa jedná o cca 180 uvedených útvarov? z už uvedeného a predtým v parlamente 6 krát schvaľovaného Návrhu zákona a jeho Dôvodovej správy aj Príloh k nemu celoplošne tzv. kolektívnou vinou , v počte mnoho mnoho tisícok bývalých najmä svojho času radových príslušníkov s výsl. dôchodkami jednotlivcov od výšky cca 300 (+-) eur vyššie a už teraz atakujúcimi inštitút hmotnej núdze.Všetko je to nami mnohými opísané v predošlých komentároch… V uvedenom Návrhu zákona je presne špecifikovaný počet útvarov.Je možnosť sa v ňom zorientovať.
A aj dnes v relácii “V politike” na TA-3 (večer okolo 20:00 hod.má byť reprizovana) , dezignovaný minister hospodárstva a ešte nejakého prílepku, ktorý si vytrucoval predvčerom k tejto fcii- Sulík) ,na otázku moderatora či budú zachované doterajšie socialné balíčky, sa ako to má vo zvyku premúdro zadumal, a povedal, že ich teda asi zachovajú,a na podotázku, či teda 13.penzia bude odpovedal, že to záleži od toho ako rozhodne US. Tak sa veľmi nie je na čo tešiť, aj keď táto odpoveď pozdvihla zo stoličky vedľa sediaceho budúceho predsedu parlamentu Kolára, ktorý zamrmlal čosi v zmysle, že nech také reči vedie u seba na ustredni SaS a nie pred ním.
Volebný program OĽANO časť B.13 Dôchodkový systém:
8. Navrhneme plošne zdaniť výsluhové
dôchodky bývalým príslušníkom
komunistickej Štátnej bezpečnosti
(ŠtB) sadzbou 50 percent. Hlavným
účelom návrhu zákona je ukončiť
nespravodlivý a neúctivý stav
v demokratickej spoločnosti, kde tí,
čo boli roky v komunistickom režime
utláčateľmi a prenasledovali ľudí,
mučili ich a popierali základné ľudské
práva, hlavne slobodu slova, poberajú
dnes vysoké výsluhové dôchodky. A tí,
čo rukami týchto osôb trpeli, majú
starobné dôchodky nízke.
Súhlasia občianske združenia zahrňujúce obranu a bezpečnosť s týmto návrhom? Vieme o koľko kolegov sa jedná, aký majú priemerný výsluhový dôchodok? Vieme posúdiť o ktoré útvary FMV ČSSR, MV SR, MV ČR, ZNV, ZS GŠ sa jedná? Dá si niekto (niektorí) námahu a analyzuje obdobné riešenia z Maďarskej republiky, Poľskej republiky, Nemecka a Českej republiky? Alebo sa väčšina uspokojí s tým, mňa sa to netýka? Podľa mňa by sa mali dotknutí kolegovia už vopred pripraviť a stanoviť si postupnosť krokov a nie reagovať až sa niečo prijme .
Nemám žiadny problém poskytnúť nezištnú pomoc možno “postihnutým” kolegom už v tomto štádiu. Istotne sa nájdu aj ďalší, ktorí sa zapoja.
Vážení priatelia,
chcem iba na okraj pripomenúť, že vojaci z povolania nežili v nejakom celibáte, ale mali svoje manželky, matky ich detí a tie ich vždy otrocky nasledovali do všetkých kútov ČSSR (kde ich „vlasť potrebovala“) a tie manželky nemali vhodnú príležitosť sa nikde poriadne zamestnať. Vždy a všade museli vo vojenských posádkach začínať od „nuly“, kam práve prevelili ich manželov. Sú prípady, že sa aj 11x sťahovali s celou rodinou s posádky do posádky. V miestach, kde nasledovali svojich manželov vykonávali zväčša iba podradné a menej významné práce, málo zarábali a tak vypadajú aj ich dnešné starobné dôchodky: od 180.-€ do 250.-€ mesačne. Toto je proklamovaná slovenská spravodlivosť, za nutnosť výkonu vojenskej služby k 31.12.1999 má byť obetavá a nezištná rodina vojakov z povolania takto „sociálne odmenená“, takto nehorázne potrestaná…? Myslíte si, že sa nad tým kompetentní niekedy zamysleli, ako sa voči Vám Sociálna poisťovňa a všeobecné súdy dnes správajú?
Pri každej príležitosti im toto treba dôrazne pripomenúť, pretože sociálne zákony sú poriadne deravé a s týmito sprievodnými javmi vôbec nepočítali. Majte to na zreteli a keď bude treba – bráňte sa. To nebude len boj o Vaše výsluhové dôchodky, ale o boj celkových príjmov do Vašej rodiny.
S priateľským pozdravom
JUDr. Marián ĎURINA, advokát
Názor predsedu SAS R.Sulíka na výsluhové dôchodky (online beseda 3.2.2020)
Vo volebnom programe máte zrušenie výsluhových dôchodkov pre policajtov. Ste si vedomí toho, čo to bude mať za následok? Už teraz je v PZ podstav, a veľká časť tých, čo zostáva, chce odísť, drží ich tu len to, že musia odslúžiť 25 rokov, inak nebudú mať žiaden dôchodok a môžu ísť spať pod most. Ak zrušíte výsluhové dôchodky, tak už ich tu nič nebude držať a podstavy v PZ budú raz také ako sú teraz.
V žiadnom prípade nebudeme rušiť raz priznané výsluhové dôchodky a nebudeme ani rušiť nároky ešte pracujúcich policajtov ani vojakov. Vojakov a policajtov, ktorí ešte len nastúpia do služby, chceme zaradiť do soc.systému, kde sú všetci ostatní zamestnanci a ako kompenzáciu citeľne zvýšiť nástupné platy.
Chlapi, ešte jednu vec mám na srdci a chcem vás poprosiť, aby sme ju všetci rešpektovali, aspoň tu v tomto “Verejnom priestore pre diskusiu”. Lebo tu sa dozvieme , počas diskusie dovolím si tvrdiť veľa veci, o ktorých nemáme hocikedy ani šajnu. A môžeme pri riešení svojich osobných problémov, podľa toho aj postupovať:
Neutočme pokiaľ možno tuna na seba navzájom, rôznymi ironickými poznámkami, lebo to zbytočne odrádza iných, čo by sa tiež radi vyjadrili. Povedia si, čo tam budem vypisovať svoj názor, keď ma daktorý z tých matadorov aj tak obryzga, zosmiešni alebo spravi zo mňa hlupáka. Tak radšej budem ticho, nech sa vadia medzi sebou. A mám aspoň estrádu.
Čiže len toľko, keď sa da.:-)
Maroš, k tej generalite snáď len to, že to ani nesmie pochopiť, aj keby chcela. Nemohli by si potom určovať kadejaké “Bulharské konštanty” k valorizáciam… rôzne zrážky -nezrážky z VD kdekomu z nás…dátumy- nedatumy odslužených rokov a tak podobne.
Ako píšete Štefan, ani ja nechápem čo tým komentárom 14. februára 2020 v 10:19 kolega Marián sledoval, nemusí mať obavy práce bude mať ako JUDr. určite dosť.
Ja iba dodám, pokiaľ budú v spoločnosti rozdeľovať dôchodcov na normálnych (SD, to sú všetci ktorí neboli v armáde a polícii) a výsluhových (VD to sú tí “zvýhodnení”), tak nebude poriadok a spravodlivosť, bude iba nepodložená závisť.
Dôchodky by sa mali stanovovať podľa odpracovaných rokov a veľkosti odvodov do SP, bez ohľadu nato v akom rezorte kto pracoval, bolo by po “diskrimináciách”. Taký bol aj odkaz Milana Kolena, ibaže naša generalita to nechce pochopiť, verím že mnohí z nich už teraz sa tešia na 460 eurá na konci roka 2020 ešte viac ako dôchodcovia poberajúci 500-700 eur mesačne. Ale nech, tak to žiaľ chodí, kto má veľa chce ešte viac.
JUDr. Marián ĎURINA napísal: 14. februára 2020 v 10:19
Milí priatelia,
dnešná koalícia Vám ani raz nesiahla a nezdaňovala Vaše výsluhové dôchodky, ani neuvažovali o tom.
.
.
.
Doteraz som si myslel že netrpíte sklerózou! Mýlil som sa. Nielen ja, ale množstvo prispievateľov na tento web v roku 2012 pripomienkovalo návrh zákona z dielne ministerstva vnútra, ktorým sa navrhoval zaviesť 10% odvod z výsluhových dôchodkov. Ako sorry, ale ten návrh zákona BOL PREDLOŽENÝ do medzirezortného pripomienkového konania, čo je ak sa nemýlil predposledný krok k tomu, aby bol predložený do NR SR (posledný krok je schgválenei vládou). Alternatíva k tomuto návrhu bolo plné zdanenie výsluhových dôchodkov. Ak o niečom neuvažujem, tak snáď nepredkladám ZÁKON DO PRIPOMIENKOvĚHO KONANIA!
Štefan, s tou diferenciaciou 13-tých dôchodkov minulý tyždeň na obrazovkách TV špekuloval jak zlatnický učeň hlavne Sulík.Ešte, že nedostal MPSVaR-podľa tej prezentácie, dneska u pani prezidentky, medzi 12:00 hod až 14:00 hod.
A naviac, k tomu dotazu a vysvetleniu možného výpočtu podľa Ľuba vyvstáva ešte jedna otázka:
VD, ktorý je súčasne aj SD a ešte pracuje v civilnom sektore, tak ako by sa mu to počítalo? Myslím na tie odpracované roky v civile. Lebo tu sa potom ponúka viacero riešení ako napríklad,:
-do penzijného veku 55-57,MIX rokov?
-do penzijného veku 60 rokov?
-do penzijného roku 62-64 rokov?
-do niektorého z týchto kombinácii, plus čo ešte odpracoval ako pracujúci VD, resp.SD,po dobe priznania VD/SD napríklad dodnes, lepšie povedané do 31.12.2020?
Takže tiež mám dojem, že všetko to je dajaké nedorobené…
Milan Faltin napísal: 12. marca 2020 v 11:31
Michal, ono to je s tým 13.dôchodkom pre všetkých slovenských dôchodcov. T.j. pre starobných, invalidných, vdovských, vdoveckých, sirotských, a prezidentka v svojom prejave spomenula aj akýchsi sociálnych dôchodcov- ktorých kategoria mi akosi unika- ale možno existuju. Asi dajaký civilný poradca jej to tam pripísal.
.
.
.
To jej tam nikto nepripísal. Ona citovala presné znenie zákona: Nárok na 13. dôchodok a nárok na jeho výplatu má poistenec, ktorý má v decembri kalendárneho roka nárok na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, vdovského dôchodku, vdoveckého dôchodku, sirotského dôchodku alebo sociálneho dôchodku.
Aspoň vidno čo si navrhovatelia zákona a poslanci myslia o príslušníkoch ozbrojených zložiek…. A nastupujúca vláda nei je o nič lepšia, Kollárov návrh o ktorm sa rokovalo 2.4.2019 a ktorý schválený nebol tiež nerátal s výsluhovými dôchodcami. Dokonca ichnávrh nepriznával 13 dôchodok ani všetkým starobným dôchodcom, mali nastavený strop, kto mal dôchodok vyšší ako 60% priemernej mzdy (myslím) by nedostal nič.
Juraj Fusek napísal: 12. marca 2020 v 17:52
Prešiel som materiál NR SR ,mienkotvornú tlač a ….. ,.
13 dôchodok pre všetkých poberateľov dôchodku , takže žiadne prílepky starobný ,výsluhový ,sociálny.Ak sa nemýlim bude sa jednať o priemerný dôchodok daného typu a tu nasleduje prílepok starobný , socialny ,výsluhový.
Pre všetkých ,ak to neurobia potom budeme môcť breptať
.
.
.
Kašlite na mienkotvornú tlač a nejaké návrhy. Treba čítať to čo schválili poslanci –
§ 77a
Podmienky nároku na 13. dôchodok
Nárok na 13. dôchodok a nárok na jeho výplatu má poistenec, ktorý má v decembri kalendárneho roka nárok na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, vdovského dôchodku, vdoveckého dôchodku, sirotského dôchodku alebo sociálneho dôchodku.
Nárok na 13. dôchodky majú z poberateľov výsluhových dôchodkov len osoby, ktoré mali tieto dôchodky priznané do 01.05.1998 (do platnosti osobitného zákona o sociálnom zabezpečení vojakov), resp. do 30.06.2002 (platný aktuálny zákon o sociálnom zabezpečení vojakov a policajtov) (viď čl. Ii schváleného zákona – https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=476008
Ešte raz z webovej stránky Asociácie policajtov SR tentokrát k 13-tym dôchodkom citujem (ctrlc+ctrlv):
6, Tí VD, ktorým bol dôchodok priznaný podľa „nového zákona“ (328/2002 Z. z.) majú nárok na 13. dôchodok:
a) Ak majú priznaný aj starobný dôchodok a ten nemôže byť vyšší ako 13. dôchodok vo všeobecnom systéme a bude sa krátiť primerane k počtu rokom poistenia vo všeobecnom systéme (t.j. počtu odpracovaných rokov v civile).
Spôsob výpočtu: 460 x koeficient = suma 13. dôchodku VD
počet rokov v civile (ak nebol 15) bez zohľadnenia odslúžených rokov v PZ
koeficient = ————————————————————————————-
počet rokov v civile spolu so zohľadnením odslúžených rokov v PZ (15)
Priznám sa po prečítaní tohto odstavca a porovnaním so schváleným textom zákona som na pochybách, pretože v zákone som nenašiel text citovaný AP SR:
… a ten nemôže byť vyšší ako 13. dôchodok vo všeobecnom systéme …
Možno tým autor myslel prípad napr. u mňa mám 17 rokov civilných tak podľa výpočtu 460×17:15 by som dostal 13.dôchodok vyšší ako 460€, v súlade s §77b ods.2 písm.b) zákona, čo je teoreticky ale v rozpore s §77b ods.1.
Podľa môjho názoru §77b ods.1 sa týka všetkých starobných dôchodcov okrem tých, ktorí poberajú SD aj zo zahraničia alebo aj z osobitného systému §77b ods.2 zákona. V týchto prípadoch je tu stanovený výpočet pre 13.SD a je len chybou predkladateľov zákona, že to nedomysleli.
Samozrejme je to len môj názor, sú to minimálne rozdiely, ale aj tento nový zákon potvrdzuje,že sociálne zákony týkajúce sa výsluhových dôchodcov a zároveň aj poberateľov dávok zo Sociálnej poisťovni majú slabú legislatívnu úroveň,
Pre kolegov členov Asociácie policajtov:
Predseda Dozornej rady Sociálnej poisťovne zaslal dňa 18.decembra 2019 odpoveď na list prezidenta Asociácie policajtov SR, ktorý obsahoval niektoré problémy pri priznávaní SD sociálnou poisťovňou. Má niekto z Vás k dispozícii nejaké poznatky čo obsahovala odpoveď alebo doatali Ste ako členovia AP SR o tom nejakú infomáciu?
Za štvrť hodiny, t.j. o 12:00 hodi. bude prezidentka republiky dávať akreditáciu novej vláde. Práve to hlásia na TA-3.
Nechcem Juro robiť za seba Sibilu, ale ver tomu, že ten material NR SR a mienkotvorných medii, tak za 2-3 týždne- teda dakedy v apríli, možno máji bude tak okresaný, že tam ostanú len také prílepky, až sa nám z toho zakrúti hlava možno viac jak teraz zz koronavírusu. Bude to “korunavírus”-odhadujem.
Prešiel som materiál NR SR ,mienkotvornú tlač a ….. ,.
13 dôchodok pre všetkých poberateľov dôchodku , takže žiadne prílepky starobný ,výsluhový ,sociálny.Ak sa nemýlim bude sa jednať o priemerný dôchodok daného typu a tu nasleduje prílepok starobný , socialny ,výsluhový.
Pre všetkých ,ak to neurobia potom budeme môcť breptať
Michal, ono to je s tým 13.dôchodkom pre všetkých slovenských dôchodcov. T.j. pre starobných, invalidných, vdovských, vdoveckých, sirotských, a prezidentka v svojom prejave spomenula aj akýchsi sociálnych dôchodcov- ktorých kategoria mi akosi unika- ale možno existuju. Asi dajaký civilný poradca jej to tam pripísal. No je smutné, že sa nenašiel žiadny generál, čo by jej tam bol pripísal výsluhových dôchodcov. Čiže je to platné pre všetkých, s výnimkou VD. Takže asi nás majú na háku tí generáli a celé MO aj z tými dvoma výslužilcami ešte furt v čele – ako vždy doteras.
Celé to je paskvil s tým 13.dôchodkom ktorý má byť iba pre časť dôchodcov, šité ako všetko doteraz (min 12 r.) horúcou ihlou, prezidentka schválila čo “väčšina” v parlamente schválila tesne pred voľbami lebo to je v prospech dôchodcov, a zároveň sa správne obrátila na ÚS, nakoľko dochádza k diskriminácii časti dôchodcov (konkrétne VD). Dúfajme že už zrusia to delenie dôchodcov na VD a SD a aj valorizovať sa konečne bude podľa rovnakého metra. Však to delenie na VD a SD už nema úroveň, koľkí že doslúžia v polícii, armáde a službáchdo rokov odchodu do riadneho dôchodku (55,26,57 r.). Po odslúžení 15, 20, 25 rokov odchádzajú do civilu, zamestnajú sa a začne súboj so SP o to ktoré roky kam zarátať. Neverme generálom že tak ako to je je pre VD výhodné, neni už dávno, neviem, možno pre nich pretože oni už po odchode nie sú odkázaní na zamestnanie.
Ďakujem Štefan, už sa stalo. A prebereme v tej Katke v tých Ťahanovciach aj tieto veci, o ktorých sa tu a teraz bavíme. Aspoň budeme mudrejší. Zatiaľ ahoj. Falťas
Jozef Šamaj napísal: 11. marca 2020 o 23:15
Porovnal som laicky včerajšie komentáre s komentármi aj Návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Zb. (uvedený od p. Michala Bartka).Sú to komentáre od 12. februára 2020 o 11.13 – po komentáre 12. februára 2020 o 20.41.Aj podľa mňa sa 13. dôchodok samostatných VD zatiaľ netýka, týka sa len súbehu výsl. dôchodkov so starobnými dôchodkami zo SP, či už podľa prac. kategórií a kat. funkcií, prípadne súbehov VD s riadnymi SD.Milan, tak ako spomínaš, o tom koeficiente je tiež písané v uvedenom Návrhu zákona, prípadne ďalšie vysvetlenia na neho sú v nadväzujúcich komentároch kolegov.Ináč súhlasím aj s názorom Joža – na celkový výsledok si musíme ešte počkať.
Pre Milana Faltina – odkaz: Milan prosím Ťa , kontaktuj Paľa Rusnáka na : pavol.rusnak7495@gmail.com
Vec: stretnutie bývalých kolegov …..
Lubomir Duben napísal: 9. marca 2020 v 18:01
Ľubo, majú to pekne spočítané….zabudli tam ešte na položku VD – čím viac budú znižovať stav v ozbrojených zložkách, tým viac sa otvoria nožnice v odvodoch do zvláštneho účtu na dôchodky – menej vyberú, viac budú musieť dotovať..a vieme ku čomu to bude spieť….počkáme si…..
Juraj napísal: 11. marca 2020 v 17:29
– nie, vianočný 13. dôchodok sa netýka VD, iba SD, sirotských, vdovských……
Lenže čo sa stalo tým, že prezidentka podpísala? Nič….podpísala, ako sama vysvetlila, lebo si to dôchodcovia zaslúžia…a dala na ÚS…má na to právo, keby jeden nevedel čo za tým je, tak by ju pochválil ako rozumno uvažuje. Môj pohľad na to je asi taký – možno nemám pravdu, možno to zle vidím, ale to čas ukáže – ÚS skonštatuje, že je to v poriadku, nejaký čas to potrvá, ale do tých čias si nastupujúca vláda pripraví novelizáciu zákona (ak ju už nerobia), kde síce zostane 13ty dôchodok, ale nebude jednotný, bude členený podľa výšky poberaného dôchodku, možno nebude základom ani priemerný SD, ale nejaká iná suma, bude sa samozrejme brať do úvahy súčet poberaných dôchodkov a bude vymaľované….nedajú odsúhlasené, ale budú aj “sociálny”, lebo dajú a budú aj “hospodární”, lebo ušetria…..ale to je iba môj pohľad, môj názor….
Juro,malo by to byť 460 €, pokiaľ sa nemýlim (boli reči aj o 480 €), čo má každý /každá, SD v decembri,tohoto roku, pri prevzatí SD na pošte, na učte, alebo neviem akej ešte možnej príležitosti, ku dňu vyplateniu SD dostať. A má to byť nie v priemeroch SD,či VD, ale v akomsi priemere percentualného násobku(či delenca???), priemernej mzdy v národnom hospodárstve. A to má byť tých 460 či ?480? € v decembri, roku 2020.
A len tak mimochodom, nie len pre Juraja ale pre všetkých dôchodcov: Tých 460 (480???) € tiež nie je boh vie čo. Keď to prepočítate na celý rok, tak je to ako keby Vám pridali každý mesiac dajakých 5,50€ k SD. Takže nech idu niekam, nechcem povedať kam kadejakí ekonomickí analytici “odborníci”, ktorí na TV-obrazovkách strašia, čo tu bude v roku 2050. V tej dobe už tu nebudeme my určite a oni pravdepodobne taktiež nie (nebude mať tu už kto konečne sypať perly sviniam- čo bude nie dobré, ale výborne vči naším deťom a vnukov/čkám). Takže asi tak dajak ja rozmýšľam- aspoň do doby, kym neotrčím kopyta.
Juro,malo by to byť 460 €, pokiaľ sa nemýlim (boli reči aj o 480 €), čo má každý /každá, SD v decembri,tohoto roku, pri prevzatí SD na pošte, na učte, alebo neviem akej ešte možnej príležitosti, ku dňu vyplateniu SD dostať. A má to byť nie v priemeroch SD,či VD, ale v akomsi priemere percentualného násobku(či delenca???), priemernej mzdy v národnom hospodárstve. A to má byť tých 460 či ?480? € v decembri, roku 2020.
Tiež si to myslím, ale budú mať 13. dôchodok vyplatený vo výške priemerných starobných dôchodkov, nie priemerných VD.
Čisto výsluhovych asi nie (síce neviem prečo, ale tuším, že asi silové zložky na nás šetria jak môžu), ale vysluhových a súčasne starobných VD-SD by sa týkať mali.
13. dôchodky sa ale nedotýkajú výsluhových dôchodkov, alebo sa mýlim?
Rozumiem Fero. Aj som to tušil, len nechcel som ich priamo navádzať . Preto som zvolil taký neutrálny tón, aby som im dal najčerstvejšie tromfy do rúk- keď sa na tých súdoch budú brániť. Nie som právne nejak extra zbehly, preto neradím. Len som dal na papier svoju myšlienku s pocitom, že im- teda nám môže pomôcť.
Milan ten rok 2012 ešte stále nie je doriešený. Veď sa súdia p. Dubeň a p. Kin. Dúfajme, že to možno po prevetraní sudcov sa trošku pohne možno aj v náš prospech.
Zdá sa, že pre dôchodcov sa na Slovensku dnes o 13:00 hodine blyslo konečne na lepšie časy. Prezidentka republiky podpísala novelizáciu 461-ky, ohľadne 13-tých dôchodkov. Síce vec dáva súčasne na US, ale penzie, tak jak boli navrhnuté,v decembri budu.
Ponúka sa mi zrovnanie s našími VD. Nevalorizaciou 2012. Nebolo by vhodné, v súčasnosti toto dať na US? Aby bolo konečne odzvonené kadejakým Duchoňom a im podobným chudákom a priškripkárom . Veď aj vtedy dal menovaný návrh na nevalorizáciu, vo forme prílepku k akemusi , s vecou vôbec nesuvisiacemu zákonu na poslednú chvíľu, aby sme my VD dostali guľove s prehadzovačkou a aby sme ani nestačili niečo k veci ani ceknuť. Nie je to typický precedens konečne v náš prospech, zo strany našej pani prezidentky? Myslím si že je. A myslím si, že treba v tejto veci chytiť príležitosť za pačesy- ľudovo povedané. Aby už nikoho ani nenapadlo v buducnosti ísť proti nám, keď máme byť právny štát.
No veď práve Ľubo. Keby dali sestričkám tie percenta, ako aspoň tým radovým vojakom, tak by ich nebol všeobecný nedostatok- to za prve. Za druhe- keby znížili tým papalášom vo veliacích štruktúrach tie percenta, aspoň na priemer v EU ( ale aj nižšie by stálo za úvahu),tak by bolo z čoho napraviť aj krivdy vo VD. Lenže to sa stane tak odhadom “na svatého Dindi”, a to nie je nikdy. Či???
Ministerstvo financií SR Útvar hodnoty za peniaze zverejnil 6.3.2020 revíziu týkajúcu sa zamestnanosti a miezd vo verejnej správe.
Z materiálu som vybral niektoré fakty týkajúce sa najmä MV SR a MO SR:
– dlhodobá neobsadenosť rozpočtovaných miest je u MV SR 1,8 tisíca miest t.j. 4% plánovaných miest a u MO SR je 1,4 tis. miest t.j. 7% plánovaných miest, z týchto plánovaných a neobsadených miest sa potom “ušetrené peniaze” použijú na odmeňovanie zamestnancov
– kľúčové opatrenie bude 10% zníženie miest v ústrednej štátnej správe
– ďalej to bude zeefektívnenie podporných a prierezových činností ministerstiev a ich podriadených organizácií
– zníženie počtu policajtov na priemer Európskej únie do roku 2027, čím sa znížia mzdové nároky o 96 mil Euro
a navyše tu bude úspora na výzbroji a výstroji, dosiahne sa to neobsadzovaním voľných miest a scivilnením
funkcií. V súčastnosti je v SR o 20% viac policajtov ako priemer EÚ, znižovanie začne v roku 2021.
– úsporou prijatím IT projektov sa zníži počet zamestnancov na úseku registra zbraní a streliva o 50 ľudí r.2023
a na úseku riadenia procesov a dát pre Okresné úrady, Policajný zbor a HaZZ o 52 ľudí r.2024
– rast osobných výdavkov (medziročný nárast miezd) bude pre policajtov 5,3% v r.2021 a 4,5 % v r.2022, pre hasičov 5,3% r.2021 a 4,5% r.2022, pre colníkov 5,3% r.2021 a 4,5% r.2022.
– zrušiť špecifické platové koeficienty (zvýhodnenia) štátnym zamestnancom Kancelárii NR SR, Kancelárii Prezidenta SR, NKÚ SR, Kancelárii VOP, Kancelárii ÚS SR a vybraným zamestnancom Úradu vlády SR.
– medzinárodné porovnanie miezd príslušníkov Ozbrojených síl SR
radoví vojaci SR majú 127% priemer. mzdy v národnom hospodárstve, pričom priemer radových vojakov v EÚ
je 111%
veliace štruktúry SR majú 470% priemer. mzdy v NH, pričom priemer veliacich štruktúr v EÚ je 250%
priemer. mzdy v národnom hospodárstve
Všeobecne je okrem prebytku policajtov aj prebytok VŠ učiteľov a nedostatok sestier v zdravotníctve.
Kľud jak kľud Jozef. Skôr akesi napätie visi vo vzduchu. Sledujem to hlavne v TV. Do krčmy radšej nechodím,už ani na výzvedy. Lebo tam je každý chytrý jak rádio.